Podle českého europoslance Alexandra Vondry (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů je potřeba okamžitě revidovat Green Deal, tedy Zelenou dohodu pro Evropu, a zrušit zákaz spalovacích motorů, který EU naplánovala na rok 2035. Europoslanec Jan Farský (STAN) z frakce Evropské lidové strany (EPP) naopak vidí řešení ve větší dostupnosti levných evropských elektromobilů.
Evropský automobilový průmysl prochází krizí vyvolanou přechodem na nízkouhlíkové technologie, zhoršením dodavatelských řetězců, zvýšenou konkurencí z Asie a rovněž poklesem poptávky po elektrických modelech.
"To, čeho jsme nyní svědky, není transformace automobilového průmyslu v Evropě, ale jeho řízená likvidace. Likvidace pod hlavičkou Green Dealu a pod taktovkou Evropské komise," uvedl během rozpravy Vondra. Výrobci automobilů podle něj před drahými energiemi a "šílenými regulacemi" odcházejí do Ameriky, Číny a Indie. "Miliony zaměstnanců jsou a budou na dlažbě. Cla tady nepomohou, jen všechno dál zdraží," dodal český europoslanec.
Europoslanci se vyjadřovali i k takzvaným flotilovým emisím. V roce 2025 by se totiž pro automobilky v EU měla snížit jejich povolená hranice. Konkrétně jde o to, že současná hodnota emisí 116 g/km, platná od roku 2020, se sníží na 93,6 g/km.
A i když se automobilky snaží postupně průměrné emise všech prodaných vozů snižovat, pro některé bude nemožné limity splnit, což povede k obrovským pokutám. Ty se budou vypočítávat na základě 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.
Když něco nefunguje, je potřeba to podle Vondry změnit. Proto je nyní třeba revidovat Green Deal a rychle odložit pokuty, které "mají nabíhat příští rok a jsou pro autoprůmysl likvidační".
"Občané chtějí dostupná čistá auta, to je jednoduchá politická realita, na kterou mnozí od politiků po výrobce zapomínají a ignorují to," prohlásil český europoslanec Farský. Evropa by se podle něj měla zaměřit na inovace.
"Naše ekonomika zůstala pozadu, když firmy přenášely produkci do Číny, převedly tam svoje know-how a čínští výrobci jsou teď před námi, předběhli Evropu," dodal Farský. Změna pravidel, která měla platit od příštího roku, ale podle něj není řešením. "Naše společnost závisí na tom, abychom respektovali pravidla, nepotřebujeme je ohýbat. Potřebujeme dostupné evropské elektromobily, bez nich bude Evropa zaplavená levnými čínskými importy," dodal.