V testech aut motorističtí novináři často používají výrazy typu "za tuto cenu dostane vlastník pořádný kus auta". Víte ale, kolik vlastně stojí přesně definovaný kus auta?
Odborný server vybermiauto.cz pro Aktuálně.cz spočítal, za kolik lze pořídit jeden délkový milimetr každého modelu, který lze koupit v oficiální prodejní síti v České republice a který nepatří do kategorie superluxusních či supersportovních aut.
Je logické, že právě v případě těchto vozů se musí potenciální zájemce smířit s tím, že při kupování exkluzivního auta, která vznikají v malých sériích a s vysokými náklady na vývoj i výrobu, se po něm bude vyžadovat vyšší obnos. V případě žádaných vysokovýkonných vozů pak může jeden milimetr vozu přijít třeba i na více než tisíc korun.
U čtyřmetrových aut je obvyklá cena 50 Kč za milimetr
V případě miniaut a malých městských vozů to je samozřejmě méně. Stačí pár desítek korun. Ve dvou případech jde dokonce o méně než čtyřicet korun, v případě velké části minivozů a malých aut si milimetr jejich délky koupíte za necelou padesátikorunu.
Právě tyto vozy jsme zařadili do následujících tabulek. Vycházeli jsme vždy z nejnižší ceny, za jakou je možno daný typ auta v Česku podle oficiálních ceníků koupit.
Stejně jako při porovnání celkové pořizovací ceny jsou i v tomto našem žebříčku na předních příčkách výrobky francouzského koncernu Renault-Dacia. Na prvním místě je Renault Thalia, na druhém pak Dacia Sandero. Právě jen tyto dva vozy se vešly do "kategorie" méně než 40 Kč za 1 milimetr délky. Třetí byl vyprodávaný starší typ Chevroletu Aveo (4Door) za 43,16 Kč/1 milimetr. Za čtvrtým Renaultem Clio skončila pak pátá daleko větší Dacia Logan MCV. Ta se při délce 4473 milimetrů prodává za 199 900 Kč.
Právě o něco větší vozy, které jsou již od počátku projektovány jako takzvané levné rodinné, se jeví v tomto srovnání výhodněji než klasická malá městská auta nebo dokonce minivozy typu kolínských či bratislavských trojčat.
I v případě miniaut se ale naleznou výjimky. Například u jinak levné značky Fiat si můžete jeden milimetr modelu 500 koupit za více než 70 Kč, Audi A1 je při přibližně stejné délce jako Citroën C3 dražší skoro dvojnásobně (milimetr stojí 105 Kč). Mini Clubman je ještě dražší.
Plasty u Peugeotu 208 SW se prodraží
Z některých srovnání se zdá, že hodně se připlácí (u srovnatelně velkých i vybavených aut) za značku i za design. To druhé platí zejména u malého vozu Peugeot 207 SW, což je kombík odvozený od klasického malého městského hatchbacku. Zatímco klasický kombík je pár korun nad hranicí 50 Kč/1mm, verze SW Outdoor je již za 80,45 Kč. Přitom auto se liší v podstatě jen zvýšenou světlou výškou a plasty na karosérii, které mají dodat zdání off roadu.
Ze srovnání vyplynulo, že s tím, jak roste kategorie aut (od mini, přes malá, kompaktní až po střední a vyšší střední třídu), se poměrně logicky zvyšuje i cena za milimetr vozu.
Například u kompaktních vozů se cena pohybuje zhruba kolem 60 - 80 Kč (Škoda Octavia 73,30 Kč/1mm), u vozů střední třídy zhruba od 100 - do 140 Kč (Ford Mondeo sedan 111 Kč/1mm), ale jsou i výjimky, jako třeba Toyota Avensis (90 Kč/1mm).
Logicky nejdražší jsou automobily zařazené v kategorii vyšší střední třída, kde je obvyklá hodnota kolem 200 Kč za jeden milimetr. Například Mercedes-Benz třídy E je za 199 Kč/1mm a BMW 5 sedan za 205 Kč/1mm. Z trojice luxusních manažerských sedanů je nejlevnější Audi A6. To si koupíte za 193 Kč za každý jeho milimetr.
Pokud se rozhodnete pro pohon 4x4 nebo hybridní pohon, počítejte klidně i s další stokorunou za každý milimetr délky. V tabulce vybermiauto.cz je s 316 korunami za milimetr nejdražší BMW X6.