Hned ve čtyřech kategoriích zvítězil v letošní Mezinárodní anketě o motor roku 2011 malý dvouválcový motor Fiat s názvem Fiat Twin Air 875 cm3. Zvítězil v celkovém pořadí a v dílčích kategoriích: Nejlepší nový motor, Nejlepší malý motor a Nejzelenější motor.
Tento agregát se zatím montuje pouze do Fiatu 500, ale dá se předpokládat, že v budoucnosti bude pohánět například i novou generaci Pandy.
Fiat tak ukončil dvouleté panování motoru Volkswagen 1,4 TSI s dvojitým přeplňováním pomocí kompresoru a turbodmychadla. Navíc tak Fiat sesadil z trůnu litrový tříválec Toyoty, který je i pod kapotou kolínských trojčat, tedy Toyoty Aygo, Citroënu C1 a Peugeotu 107.
BMW boduje tradičně
Jinak ale letošní výsledky, které vznikly po sečtení hlasů motoristických novinářů v porotě, nijak překvapivé nejsou a jsou v souladu s výsledky předcházejících dvanácti ročníků ankety. V nich se historicky nejvíce prosazoval mnichovský výrobce BMW. V prvních ročnících mu sice zdatně sekundovali japonští motoráři, ale ti v posledních letech trošku ustupují do pozadí. Neplatí to jedině v kategorii o nejlepší "zelený" motor, kterou velmi často ovládají japonská hybridní soustrojí.
Výsledky:
- Motor roku: Fiat Twin Air
- Nejlepší nový motor: Fiat Twin Air
- Nejzelenější motor: Fiat Twin Air
- Nejlepší vysokovýkonný motor: Ferrari 4,5 l V8
- Nejlepší motor do objemu 1000 cm3: Fiat Twin Air
- Nejlepší motor (1000-1400 cm3): VW TSI 1,4 Twincharger
- Nejlepší motor (1400-1800 cm3): BMW 1,6 Turbo
- Nejlepší motor (1800-2000 cm3): BMW 2,0 Twin Turbo Diesel
- Nejlepší motor (2000 - 2500 cm3): Audi 2,5 Turbo
- Nejlepší motor (2500 - 3000 cm3): BMW 3,0 Turbo
- Nejlepší motor (3000-4000 cm3): BMW 4,0 V8
- Nejlepší motor nad 4000 cm3: Ferrari 4,5l V8
Dieselové motory, které jsou hodnoceny společně s benzinovými, se obyčejně příliš neprosazují, Výjimkou jsou kategorie objemu kolem dvou až tří litrů, tedy ty, které jsou určeny pro manažerské sedany. Tam (pokud diesel předčí v hodnocení benzinový motor) bývají úspěšní prakticky jen Mercedes, VW a BMW, občas i Francouzi z PSA či Honda.
Možná lze přesto zmínit jednu drobnost - na druhém místě se v kategorii Nejlepší nový motor umístila pohonná jednotka z Nissanu Leaf, což samozřejmě není klasický spalovací motor, ale elektromotor. Již dříve ale úspěchy slavila kombinace elektromotoru a klasického spalovacího agregátu například v hybridní Toyotě Prius.
Třináctistovky ovládá VW
V kategorii objemu motorů, která je v Česku nejběžnější (tedy od 1000 do 1400 cm3) si své prvenství z posledních let podržel Volkswagen. Jeho motor 1,4 TSI Twincharger kraluje nepřetržitě již od roku 2006.
Na druhém místě skončil motor 1,2 TSI, který jako první vůz z koncernu VW poháněl Škodu Yeti. Právě v Mladé Boleslavi se také vyrábí.
Největší počet dílčích vítězství si ale, skoro už tradičně odneslo BMW. Uspěla jeho benzínový motor 1,6 Turbo, i dvakrát přeplňovaný dvoulitrový diesel a má i nejlepší třílitrový benzinový šestiválec. Vlastně i dieselový, protože ten v kategorii motorů s objemem 2500 - 3000 cm3 skončil hned druhý. BMW mělo i nejlepší osmiválec s objemem do 4 litrů - motor z BMW M3 s názvem MMW 4,0 V8.
Kategorii nejvýkonnějších motorů ovšem ovládl již osmiválec - ten z Ferrari 458 Italia. Pro Ferrari je to první vítězství v anketě po desetileté přestávce. Jinak i v této kategorii mnoho let vládlo BMW. Až v roce 2009 se na první příčku prosadil motor Mercedes-AMG 6,2 litru z Mercedesu SLS AMG.