Příští týden se bude konat výroční tisková konference Škoda-Auto, na konci března pak stejnou akci pořádá kolínská TPCA. Budeme tedy podrobněji vědět, jak na tom vloni byly dvě ze tří tuzemských automobilek.
Řada čísel už však je známa. Tak si je shrňme:
1) Za posledních 20 let se výroba aut v Česku zvýšila pětinásobně. Při převzetí Škodovky Volkswagenem byla roční produkce aut v České republice zhruba 230 až 240 tisíc kusů a letos se dostala přes 1,2 milionu.
2) V přepočtu na počet obyvatel patří České republice druhé místo za Slovenskem. Na každých tisíc obyvatel se v tuzemsku vyrobí 113,2 automobilu, na Slovensku to vloni bylo 117,6 auta. Daleko vzadu je Korea s 86,4 auta na tisíc obyvatel.
3) Co do absolutního množství vyrobených osobních aut na území daného státu je Česko čtrnácté. Vede Čína před USA. Celkem bylo vloni na světě vyrobeno 80,1 milionu aut. Znamená to, že každé 66. auto, které si někdo na světě koupil, bylo označeno Made in Czech Republic.
4) Velkosériová výroba osobních aut v Česku probíhá v současné době v pěti lokalitách a příští rok už po ukončení výroby roomsterů ve Vrchlabí zbudou jen čtyři. Tedy Mladá Boleslav, Kvasiny, Kolín a Nošovice.
5) V současné době se v Česku vyrábí 11 modelů aut: Škoda Octavia, Škoda Fabia, Škoda Roomster, Škoda Yeti, Škoda Superb, Hyundai i30, Hyundai ix35, Hyundai ix20, Citroën C1, Toyota Aygo a Peugeot 107.
6) Jejich počet se však již letos navýší o další tři - Škodu Rapid, Seat Toledo a Citroën DS1.
7) Z hlediska hospodářství České republiky se výroba aut a součástek na jejím území podílí téměř pětinou na celkové průmyslové produkci a stejně tak i na exportu.
8) Počet zaměstnanců v automobilové výrobě je zhruba 110 000 a jejich průměrné platy letos zřejmě přesáhnou hranici 30 000 Kč. Je to zhruba o čtvrtinu větší hodnota, než je průměrný plat v rámci celé ČR. Počty zaměstnanců byly nejvyšší před krizí v letech 2008 a 2009, vloni však opět začaly růst.
9) 88 procent ze základního jmění tuzemských automobilek je v držení zahraničních vlastníků.
10) Letos Škoda a Hyundai očekávají další dobrý rok. Škodu čeká mimo jiné i příprava výroby vozu o velikosti mezi fabií a octavií a rovněž nové generace octavie. Hyundai si zase hodně slibuje od nové a podstatně vylepšené druhé generace vozu i30. Ten bude mít dokonce tři karosářské varianty. V TPCA naopak po dlouhé době výroba klesne hluboko pod úroveň 300 000 vozů.