Dacia dál roste. Naše auta zůstanou levná, říká její šéf

Radek Pecák Radek Pecák
30. 1. 2015 15:30
Dacii vnímají špatně lidé ve středním a vyšším věku, mladší už ji pokládají za rovnocenného konkurenta například pro Fiat či korejské značky, říká v rozhovoru šéf tuzemské Dacie.
Model Duster zaznamenává fenomenální úspěch po celém světě. V ČR je to po domácí Škodě Yeti druhé nejprodávanější SUV.
Model Duster zaznamenává fenomenální úspěch po celém světě. V ČR je to po domácí Škodě Yeti druhé nejprodávanější SUV. | Foto: Dacia

Praha - Značka Dacia je v současnosti nejrychleji rostoucí automobilkou v Evropě. Její evropské prodeje se loni oproti roku 2013 zvýšily o 23 procent. Ještě rychleji ale značka rostla v České republice - 9 779 prodaných nových aut znamenalo vysoký meziroční nárůst o 66 procent.

Zdeněk Grunt, ředitel společnosti Renault Česká republika, do jehož kompetence spadá i řízení aktivit značky Dacia, předpokládá, že v růstu bude pokračovat i letos. Nebojí se, že by prodeje zbrzdil fakt, že Dacia letos neuvede na trh žádný nový model.

Zdeněk Grunt je v ČR zodpovědný za prodeje značek Renault a Dacia.
Zdeněk Grunt je v ČR zodpovědný za prodeje značek Renault a Dacia. | Foto: Renault

Brzdou v nákupu Dacie je pro mnohé stále špatná image značky. To se podle Grunta mění. "Mladší už Dacii pokládají za rovnocenného konkurenta například pro Fiat či korejské značky," říká v rozhovoru s online deníkem Aktuálně.cz.

A.cz: Loňské výsledky Dacie se zastavily pod dvěma důležitými mezníky: Tržní podíl zůstal dvě desetiny pod hranicí pěti procent a prodej vozů v absolutních číslech se přiblížil k metě 10 000 kusů na přibližně dvě stovky. Letos tyto hranice překonáte?

Konkrétní cíle pro letošní rok prozrazovat nebudu, ale pětiprocentního podílu skutečně chceme dosáhnout a to samozřejmě znamená nutnost prodat více než deset tisíc našich vozů. Na druhou stranu, my tyto statistické údaje nebereme příliš vážně. Kdybychom totiž chtěli dosáhnout těchto pěkných čísel, mohli bychom podpořit naše prodeje například slevovými akcemi. My ale nechceme mít dílčí úspěch za každou cenu.

A.cz: V loňském roce jste mohli oslovit zákazníky řadou novinek. Letos žádný nový zásadní model nechystáte. Je to hendikep?

Nemyslím si. Stále máme nejmladší modelovou řadu ze všech konkurentů a navíc, my cílíme hlavně na privátní zákazníky. V tomto segmentu jsme v Česku dokonce trojkou. Soukromé osoby navíc nesledují informace o automobilových novinkách tak, jako třeba správci firemních flotil. Pro ně je třeba kombi Dacia Logan MCV stále novinka.

A.cz: V médiích jsou informace o Dacii vždy velmi vyhledávané. Přesto ale dříve hodně lidí od koupě vašeho auta odradila poněkud horší image značky. To se podle vás mění?

Nepochybně. Takto o Dacii uvažují lidé ve středním a vyšším věku. Ti mladší už ale Dacii pokládají za rovnocenného konkurenta například pro Fiat či korejské značky.

A.cz: Vozy Dacia zaostávají v množství výbavových prvků i asistenčních systémů například i za mateřským Renaultem. Proč?

To je záměr. V autech s logem Dacia nabízíme zákazníkům vždy jen tu výbavu, kterou skutečně využijí při svých každodenních cestách, a ne jen jednou za rok, například při cestě na dovolenou. To bylo, je, a věřím, že bude i nadále. Je to právě jeden z důvodů, proč můžeme nabízet levná auta a přitom na nich vydělávat. Navíc v České republice se vždy prodávaly spíše lépe vybavené verze vozů Dacia, samozřejmě s výjimkou skříňové varianty vozu Dokker. 

A.cz: Řada značek nyní v Česku následuje Škodu a začíná nabízet operativní leasing pro soukromé osoby. Počítá s ním i Dacia?

Zatím ne. Víme totiž, že ti, kteří si chtějí pořídit Dacii, si na ni nejdříve do poslední koruny našetří a nechtějí se nějakým způsobem finančně zavazovat. My jsme si to ověřili v loňském roce, kdy jsme nabídli, že zákazník může zaplatit jen polovinu ceny, auto si převzít a začít s ním jezdit a zbývající polovinu ceny doplatit až po roce bez jakéhokoliv navýšení. Přestože jsme si od toho hodně slibovali, nabídka se nesetkala s prakticky žádnou odezvou.

A.cz: Letos chce Dacia otevřít šest nových autosalonů. Bude jich mít tedy již 55. To je číslo, které dostačuje pro obhospodaření českého trhu?

Myslím si, že v podstatě ano. Dovedu si pak představit ještě nějaké tři, čtyři další, ale to už bude dealerská síť skutečně kompletní. Víte, my jsme vždy síť autosalonů značky rozšiřovali velice uvážlivě. Ono se totiž na počátku ani přesně nevědělo, kolik modelů Dacia bude v budoucnosti nabízet, zpočátku tu byl pouze Logan. Teprve s tím, jak přicházely další modely a stoupaly prodeje, jsme rozšiřovali i počet dealerů.

A.cz: Z toho, co říkáte, tedy vyplývá, že další nové modely již Dacia nabízet nebude?

Prozatím to tak vypadá. V Jižní Americe se sice začne prodávat terénní pickup s dvoukabinou, zahájení prodejů v Evropě se ale zatím neplánuje. 

A.cz: V současnosti si mnoho značek působících na českém trhu stěžuje, že se jim nedaří udržet vlastníky jejich aut ve značkových servisech. Je to i váš problém?

Kupodivu není. I ve Francii se při startu značky domnívali, že noví vlastníci dacií se budou snažit při servisování co nejvíce ušetřit. Skutečnost je ale jiná. Právě proto, že se jedná o soukromé osoby, které si na auto poměrně dlouho šetřily, se pak vozu snaží dopřát co možná nejlepší péči.

A.cz: V loňském roce jste pro majitele vozů Dacia uspořádali piknik. Byla to ojedinělá akce, nebo přemýšlíte o zopakování?

Již jsme se rozhodli. Letos bude druhý ročník. Termín je stanoven na 6. června a místo zůstává stejné - Šiklův mlýn.

 

Právě se děje

Další zprávy