Berlín - Zašifrované vyjádření, které však mezi řádky dává za pravdu automobilce Mercedes-Benz, zveřejnil německý spolkový úřad pro motorová vozidla KBA.
Úřad zkoumal nové chladivo pro klimatizace v automobilech, které má v EU povinně nahradit předchozí typ, avšak prestižní německá automobilka ho odmítla ve svých vozech používat jako vysoce nebezpečné pro pasažéry.
KBA vydal ve čtvrtek šalamounské stanovisko, které na jedné straně uvádí, že nové chladivo "nepředstavuje pro cestující závažné riziko" a přitom druhým dechem říká, že směs "je nebezpečnější než starší alternativa" a dokonce přiznává: při našich testech po nehodě chemikálie začala hořet a uvolnila do auta smrtící jedy.
Pokud by KBA ve svém posudku pro Evropskou komisi veřejně přiznala, že nová směs "představuje závažné riziko", mělo by to pravděpodobně dalekosáhlé důsledky. Kontroverzní chlazení se totiž podle evropského nařízení musí od ledna dávat do všech nových aut, neboť to starší bylo podle Bruselu neekologické. V překladu, ve hře je stažení celých sérií vozů od zákazníků, pokud by se varování Mercedesu o smrtících účincích nové látky oficiálně potvrdilo.
Zpráva KBA, která má být v plné verzi zveřejněna až v září, je tudíž pozorně sledovaná. Přichází v reakci na rozhodnutí Francie, která zakázala prodej většiny nových vozů Mercedes, jež - s odkazem na bezpečí cestujících - stále používají starší chladivo.
Podle Francie tím však jeho vozy nesplňují nové evropské ekologické normy.
Daimler, výrobce vozů Mercedes, z bezpečnostních důvodů odmítá přestat v klimatizaci používat dosavadní náplň R134a. Automobilka totiž při svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada s kódem 1234yf může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt.
A úřad KBA nyní přiznal, že i on při testech dospěl k závěru, že nová látka je nebezpečnější než ta starší. Zvláště u velmi závažných nehod totiž jeden ze čtyř testovaných modelů vzplál a vypustil značné množství jedovatého fluorovodíku. Nezanedbatelné množství fluorovodíku bylo zjištěno rovněž u nětkerých dalších testovacích nehod i v případě, že chladivo nevzplálo.
Proto KBA ve své zprávě pro Evropskou unii doporučil další testy, aby se "co nejvíce omezila rizika". Globální dodávky nového chladiva má na starosti firma Honeywell a její partner DuPont.
Daimler už v reakci na zprávu uvedl, že KBA potvrdila jeho rozhodnutí používat nadále starší chladivo. Firma rovněž vyvíjí systém, který by používal jako chladivo nehořlavý oxid uhličitý, napsala agentura Reuters.