Jednodušší už být nemohl. Citroënu Méhari je 45 let

Radek Pecák Radek Pecák
13. 5. 2013 6:48
Karosérie byla z plastu, který bylo možno libovolně probarvovat
Foto: Aktuálně.cz

Současné přetechnizované automobily ne každému vyhovují. Že by to šlo i jinak, ukázala značka

Také objem motoru byl stejný jako u vozů Citroën 2CV, tedy 602 cm³. Jméno dostal podle dromedára v severní Africe a na Sahaře, který velmi rychle běhá, je vytrvalý a používá se i jako dopravní prostředek.

Střechu tvořila plachta
Střechu tvořila plachta | Foto: Radek Pecák

Vůz, jehož se vyrobilo přesně 144 953 kusů, slaví letos i druhé výročí. Tím je 25. výročí od ukončení jeho produkce.

Podobně, jako je řada současných konceptů prezentovaných automobilkami na autosalonech, byl Méhari koncipován jako zcela univerzální vůz. Mohli ho zemědělci využívat k převážení sena či slámy, mohl se využívat jako plážové vozítko i dodávka pro řemeslníky.

Pokud se zašpinil, zvenčí i zevnitř, bylo ho snadno možno umýt proudem vody z hadice.

V Méhari se svezl i Fidel Castro
V Méhari se svezl i Fidel Castro | Foto: Citroën

Lehká karosérie z plastu

Karosérie byla totiž vyrobena z plastu ABS (Akrylonitrilbutadienstyren). Tento nový lehký materiál mohl mít jakýkoliv tvar a bylo možné ho jakkoliv probarvovat. Druhou zvláštností vozu Méhari bylo to, že jeho střechu bylo možné až po linii oken zcela sklopit, včetně čelního skla, které se překlápělo na kapotu.

Vůz měl velkou světlou výšku, tudíž mohl se pohybovat i v terénu. Od roku 1979 se vyráběl i ve variantě 4x4, který zajistil, že automobil mohl překonat i 60% stoupání.

Univerzální využití dokumentoval i tento propagační snímek
Univerzální využití dokumentoval i tento propagační snímek | Foto: Aktuálně.cz

Citroën Méhari, jehož autorem byl Roland de La Poype, zažil velkou kariéru i v kinematografii (zejména ve filmu „Četník ze Saint Tropez“), ale úspěšný byl i na závodních tratích. Například i na rallye Paříž-Dakar. 

V roce 1983 vznikly i dvě speciální série: Méhari Plage a Méhari Azur. Vozy byly v modrobílé barevné kombinaci (dveře, maska chladiče, plachta střechy, lišty kolem světlometů) a sedačky měly modrobíle pruhované potahy. 

Vnitřek bylo snadno možné vyčistit proudem vody z hadice
Vnitřek bylo snadno možné vyčistit proudem vody z hadice | Foto: Aktuálně.cz
 

Značka oslavu 45. výročí zahájení jeho výroby připravuje na čtvrtek 16. května od 9:00 do 12:00 v pařížském autosalonu C_42.

 

Právě se děje

Další zprávy