Malá Fatra je pro Moravany a Slezany blíže než Krkonoše a pro Čechy může jít o levnější alternativu k podhůří Alp. Cesta z Prahy i nazpět nám trvala kolem pěti hodin.
Lexus RX
Cestou jsme zkoušeli loňskou novinku, velké SUV Lexus RX v hybridní variantě 450h. V jejích útrobách spolupracují benzinový šestiválec a elektromotor. Elektřina pomáhá vydatně, cestu z Prahy do Malé Fatry a zpět včetně horských vyjížděk a spěchání po dálnici jsme zvládli s průměrnou spotřebou devět litrů benzinu na 100 km. Po městech se s lehkou nohou dá dokonce jezdit s konzumací jen lehce nad pět litrů. Podrobnou recenzi vozu čtěte zde.
Slovensko v mnoha ohledech předehnalo Česko - příkladem budiž třeba shánění a placení dálniční známky. Vlastně na známku zapomeňte. Úhradu dálnic zvládnete za pět minut z auta z mobilního telefonu - může to obstarat s předstihem třeba spolujezdkyně nudící se v zácpě na D1. Pokud máte platební kartu, kterou lze nakupovat na internetu, a e-mail, je to hračka.
Slovenská dálnice D1 vedoucí z Bratislavy směrem na východ je v úseku mezi Martinem a Žilinou parádní. Bohužel kolem Žiliny zatím není dostavěná, takže se v okolí tohoto města připravte na dopravní zácpy.
Překvapil nás i extrémně silný provoz z Žiliny směrem na Terchovou - tedy do jednoho z center Malé Fatry. Vlastně jsme se občas nepřetržitých proudů aut nezbavili na žádné z hlavních silnic vedoucích údolími uvnitř a po okrajích pohoří.
Podél silnic vyrostlo v posledních letech množství ubytovacích zařízení, které uspokojí návštěvníky s různou výší rozpočtu. Zvolili jsme Village Resort Hanuliak poblíž Terchové, který potěší kvalitními postelemi, bohatou snídaní i nádherným wellness centrem, které je pro hosty v ceně. Zamrzí poloha příliš blízko rušné silnice a rušila nás diskotéka probíhající do pozdních nočních hodin.
Nejvyšší vrcholy Malé Fatry o pár desítek metrů překonávají Krkonoše a nabízejí mimo jiné náročnou celodenní hřebenovou túru. Na tu jsme bohužel neměli čas, takže jsme se prošli alespoň další velkou atrakcí - Jánošíkovými dierami.
Jde o nádherné soutěsky a vodopády, mezi nimiž vedou dobře udržované turistické chodníčky. Bohužel už zaplněné parkoviště ve vesnici Biely Potok, odkud jsou Jánošíkove diery nejblíže, naznačovalo přetlak turistů. Místy jsme museli čekat na nejužších místech ve frontě i několik desítek vteřin, než se had lidí pohnul.
Raději jsme pak náhodně vybrali jednu z vedlejších silniček vedoucích směrem do hor a vydali se na procházku mimo značené cesty. Pak jsme si konečně užívali samoty, klidu, čistého vzduchu a nádherných výhledů na hory poseté spoustou domečků a chatiček a pokryté sytě zelenými plochami luk vypasených od ovcí.
Zažít Lexus
Lexus letos na podzim přišel s unikátním projektem speciálních testovacích jízd. Zažít Lexus je program pro vybrané potenciální zákazníky značky, kterým automobilka zapůjčí na čtyři dny auto podle jejich preference, a ještě dá na výběr z několika lokalit v Česku a na Slovensku, kam se mohou v rámci těchto jízd podívat. V těchto oblastech jim doporučí trasy, cíle, ubytování či stravování. Kromě Malé Fatry, kterou jsme vyzkoušeli, jsou v nabídce například Šumava, Slavkovský les, Česká Kanada a další zajímavá místa.
Teď na podzim si užijí i houbaři. Během chvíle jsme měli půl košíku pravých hřibů, kovářů, suchohřibů a zejména nádherných masitých a zdravých muchomůrek růžovek.
Tradiční slovenskou kuchyni jsme ochutnali v kolibě U Dobrého pastiera kousek od Ružomberku, tedy už na cestě z Malé Fatry do Nízkých Tater. Dostal nás zejména vyprážaný oštiepok. Jde vlastně o variaci zprofanovaného "smažáku", ale smažený uzený ovčí sýr v těstíčku a s křupavými kousky slaninky chutnal báječně.
Pokud potřebujete "nakrmit" i vaše auto a chcete to udělat co nejlevněji, doporučujeme tankovat ještě na české straně před přejezdem hranic. Zvlášť benzin je na Slovensku o dost dražší než v Česku, v průměru se cena za litr pohybovala kolem 34 korun.