Jak zabránit tomu, aby řidiči nenajeli na dálnici do protisměru? Pomoci jim má nový asistent

Eva Srpová Eva Srpová
10. 11. 2016 9:53
V USA zemře ročně 150 osob při nehodě, ke které dojde poté, co vjedou na dálničním přivaděči do protisměru. V Německu dochází zhruba k 20 případům úmrtí ročně, u nás jen od ledna do října tohoto roku došlo k 2270 nehodám s touto příčinou a usmrceno při nich bylo 66 osob. Ford vyvíjí technologii, jak takovým srážkám zabránit.
„Nejvíce do protisměru na německých dálnicích vjíždějí senioři,“ říkají vývojáři ve výzkumném středisku v Cáchách, kde jsme technologie zkoušeli.
„Nejvíce do protisměru na německých dálnicích vjíždějí senioři,“ říkají vývojáři ve výzkumném středisku v Cáchách, kde jsme technologie zkoušeli. | Foto: Eva Srpová

Nový bezpečnostní asistent umí varovat při jízdě v protisměru. Systém využívá kameru pod čelním sklem, která čte dopravní značky a využívá data z navigačního systému. Pokud řidič mine na dálničním přivaděči značku zákaz vjezdu, rozezní se zvukový signál a na přístrojovém štítu před řidičem se rozbliká varování.

Po najetí do protisměrného dálničního přivaděče se před řidičem rozbliká varování a vůz začne pípat.
Po najetí do protisměrného dálničního přivaděče se před řidičem rozbliká varování a vůz začne pípat. | Foto: Eva Srpová

Tímto asistentem chce Ford zabránit nehodám, ke kterým dochází poté, co řidič najel na dálnici do protisměru. Například v Německu jsou tři procenta nehod způsobených na dálnici důsledkem této situace a ročně zde kvůli tomu zahyne zhruba 20 osob, v USA asi 150, od ledna do října tohoto roku na českých silnicích kvůli tomu zahynulo 66 lidí.

Asistent bude brzy k dispozici ve vozech Ford vybavených navigací a systémem rozpoznávání dopravních značek, a to nejprve v Německu, Rakousku a Švýcarsku.

Vyhýbací manévr by měl být díky nové technologii bezpečnější.
Vyhýbací manévr by měl být díky nové technologii bezpečnější. | Foto: Eva Srpová

Další technologií, kterou automobilka aktuálně vyvíjí, je asistent vyhýbacího manévru. Jde o rozšířenou funkci předkolizního systému a také asistentu, který umí detekovat překážku v cestě. V situaci, kdy není možné bezpečně dobrzdit a řidič se rozhodne k vyhýbacímu manévru, technologie mu pomůže brzdit co nejefektivněji a eliminovat riziko nehody. Funguje navíc až do rychlosti okolo 150 km/h. Vyzkoušeli jsme ho na testovací trati Evropského střediska výzkumu a inovací v Cáchách. 

Nová technologie Fordu využívá jen jednu zadní kameru a obraz skládá. Série více kamer by uměla zprostředkovat lepší pohled z ptačí perspektivy.
Nová technologie Fordu využívá jen jednu zadní kameru a obraz skládá. Série více kamer by uměla zprostředkovat lepší pohled z ptačí perspektivy. | Foto: Eva Srpová

Další novinkou je širokoúhlá zadní parkovací kamera, která Fordu chyběla, nutno ale přiznat, že prostor za vozem neumí projektovat tak věrně jako kamery simulující pohled z ptačí perspektivy. 

Ve fázi vývoje je také parkovací asistent, který sám ovládá nejen točení volantem, ale také plyn a brzdu, řidič pouze držením tlačítka potvrzuje souhlas s tímto manévrem.

Parkovací asistent najde vhodné místo a vůz pak do něj sám zajede, přičemž ovládá nejen řízení, ale i převodovku, brzdu a plyn.
Parkovací asistent najde vhodné místo a vůz pak do něj sám zajede, přičemž ovládá nejen řízení, ale i převodovku, brzdu a plyn. | Foto: Eva Srpová

Systém umí vyhledat a zaparkovat do podélného stání i zacouvat do kolmého. Parkování je jednou z nejvíce stresujících situací za volantem, řidiči mívají problém najít vhodné parkovací místo, což má negativní vliv na plynulost provozu ve městě a zvyšuje to stres, vysvětluje vývoj parkovacího asistentu Dirk Gunia, vedoucí vývoje asistenčních systémů ve Ford of Europe. Jde tedy o další funkci, která přenechává ovládání vozu na technologiích a snímá ji z lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy