Jak jezdí auto bez středového sloupku? Test Ford B-Max

Radek Pecák Radek Pecák
30. 8. 2012 5:12
Dveře mají speciální výztuhy, které při nárazu plní roli virtuálního B sloupku
Foto: Radek Pecák

Kardinální otázka, na kterou jsme chtěli dostat odpověď během prvních jízd s novým malým MPV Fordu byla, jak moc se chybějící středový sloupek karosérie projeví na jízdních vlastnostech vozu.

Rodinné automobily Fordu totiž v posledních letech vždy patřily ke špičce v oblasti jízdních vlastností a jízda s nimi mohla být dostatečně zábavná i pro řidiče, který se dosud nesmířil s tím, že auta mají být jen dopravním prostředkem, které co nejlevněji a co nejekologičtěji přepraví lidský náklad z bodu A do bodu B.

Nastupování bude snadné
Nastupování bude snadné | Foto: Radek Pecák

Za odvahu, s níž se konstruktéři Fordu B-Max ve znaku pustili do bojů s problémy, které se nevyhnutelně objevily po nakreslení designové studie vozu, zaslouží pochvalu.

Umožnil to technický vývoj

Je jasné, že ještě před nějakými deseti lety by uvedení vozu, kde prostor mezi předními a zadními sedadly nedělí masivní "B" sloupek, nebylo možné. Od té doby se však velmi změnily materiály i způsoby jejich tvarování a spojování.

Přesto mnohé si lidé od Fordu museli vymyslet a prosadit sami. "Řada důmyslných technických řešení je předmětem několika žádostí o udělení patentové ochrany," uvedl Klaus-Peter Tamm, šéfkonstruktér programu z evropského Fordu.

Dveře mají speciální zámky
Dveře mají speciální zámky | Foto: Radek Pecák

Změnit se musela sama konstrukce dveří. Vnitřní struktura předních i zadních dveří v oblastech největšího zatížení důkladně zpevněna vysokopevnostní ocelí s příměsí bóru, takže ve spolupráci s rámem dveří absorbuje energii, jako by šlo o „virtuální B-sloupek". Speciální bezpečnostní západky se starají o to, aby dveře zůstaly během nárazu pevně spojené se střechou a podlahou a plnily tak svoji funkci při ochraně cestujících.

Vysokopevnostní oceli se na stavbě karoserie podílejí celkem 58 procenty. Vůz je proto mimořádně pevný (což ostatně osvědčuje i na konci srpna získané osvědčení organizace EuroNCAP s pěti hvězdičkami za výsledky nárazových testů) a přitom není nějak extrémně těžký.

Ukotvení pásů je bocích sedaček
Ukotvení pásů je bocích sedaček | Foto: Radek Pecák

Plasty nevrzaly

První dojem po ujetí několika kilometrů na mezinárodní novinářské prezentaci v okolí bavorského Mnichova byl, že jde určitě o nejměkčeji naladěný podvozek, který je možný v současné produkci rodinných aut Fordu najít.

Jízdní vlastnosti přitom zůstávají jasně předvídatelné. V ostřejší zatáčce se karosérie (je o 11 centimetrů vyšší než u Fiesta, s níž sdílí řadu dílů) poměrně citelně nakloní, ale vůz jede tam, kam ho volantem pošle řidič. Nedotáčivost se projeví až při průjezdu zatáčky rychlostí, kterou si zodpovědný řidič mající na zadních sedačkách dětské osazenstvo určitě rozmyslí.

Interiér je ve stylu všech nejmodernějších Fordů
Interiér je ve stylu všech nejmodernějších Fordů | Foto: Radek Pecák

Chtěli jsme také zjistit, zda je karosérie natolik pevná, že se při přejezdu nerovností neozve nějaké to zavrzání plastů uvnitř karosérie. Jenže, to se ukázalo jako nadlidský úkol. Bavorské silnice jsou totiž ve srovnání s těmi českými superkvalitní. Až druhý den jsme našli kratičký opravovaný úsek s vyfrézovanými obdélníky. A auto na nich obstálo se ctí.

Celkovému naturelu vozu určenému pro klidné řidič buď z kategorie otců mladých rodin nebo naopak seniorů, odpovídají i motory, které jsme si mohli při prezentaci otestovat.

První den jsme jezdili s dieselovým turbomotorem 1,6. Jeho maximální výkon 95 koňských sil není nijak oslňující. V členitém terénu se spotřeba pohybovala lehce nad šesti litry. Trochu jsme postrádali šestý převodový stupeň, který by určitě srazil spotřebu ještě níže.

Vůz lze využívat i jako menší dodávku
Vůz lze využívat i jako menší dodávku | Foto: Radek Pecák

Šestý převodový stupeň jsme nenašli ani druhý den ve voze, který měl pod kapotou litrový tříválec ecoboost. Nám připadal pro tento  vůz jako prakticky ideální motor. Zvuk je sice trošku chrčivý, ale na to si lze rychle zvyknout. Spotřeba v tomto případě byla kolem 7,5 litru na sto kilometrů.

Pro mladé rodiny a seniory

Uživatelsky jdeB-Max velice příjemný. Nastupování na jakékoli sedadlo je díky otvoru se šířkou 150 centimetrů (po otevření obou dveří na jedné straně) velice pohodlné. Opěradlo na sedadle spolujezdce lze sklopit směrem dopředu, takže vznikne prostor pro přepravu až 2,30 metru dlouhého předmětu. 

Kufr ale svojí velikostí na cesty na dovolenou stačit nebude. Zde si bude muset rodinka vypomoci například střešním boxem.

Motory postačují pro příjemné klidnější svezení
Motory postačují pro příjemné klidnější svezení | Foto: Radek Pecák

B-Max je stane prvním modelem Fordu v Evropě, jehož majitelé budou moci využívat hlasově ovládaného komunikačního systému SYNC. Ten umožňuje připojení mobilních telefonů nebo hudebních přehrávačů přes Bluetooth i USB, stejně jako ovládání telefonních a hudebních funkcí hlasem. Například umí číst textové zprávy z bezdrátově připojených mobilních telefonů.S připojeným mobilním telefonem bude plnit i funkci automatického tísňového volání.

Pokud se při nehodě aktivují airbagy, automaticky vytočí číslo tísňového volání a urychlí tak přivolání záchranných složek.

 

Právě se děje

Další zprávy