Jak bohatneme? Nejdřív felicie, teď fabie, brzy octavie

Radek Pecák Radek Pecák
5. 8. 2012 15:20
Všechny medailové pozice v žebříčku nejrozšířenějších aut obsadila Škoda
Foto: Škoda

Ve statistice registrací osobních automobilů v ČR nyní vede model Škoda Fabia. K pokoření mety 400 000 kusů, které jsou opatřeny registrační značkou a mohou tedy vyjet na tuzemské silnice, jí k poslednímu červnovému dni chybělo necelých 3500 exemplářů. To je úkol, který by se mohl do konce roku podařit splnit.

Jenže, zatímco třetí a dlouhá léta vedoucí felicia, už nikdy v čele žebříčku nebude, fabii může velmi rychle nahradit jiný škodovácký model - octavia.

Je to zřejmé z tempa přibýváni registrací každého jednotlivého modelu. Zatímco fabií bylo před dvěma lety registrováno v tuzemsku 359 000 kusů a za dva roky jich přibylo necelých čtyřicet tisíc kusů, registrací octavií přibývá zhruba dvojnásobným tempem. Z 308 tisíc v červnu 2010 se letos v pololetí jejich počet vyšplhal  na 380 000 kusů.

Octavia je již několikátým rokem suverénně nejprodávanějším modelem auta v tuzemsku. Jen během letošního prvního pololetí se jich prodalo skoro 13 tisíc (o tisícovku více než vloni).

Fabií se prodává jen osm tisíc a počty prodaných kusů se letos podobají těm loňským.

Navíc do statistiky promluví i nově registrované automobily dovezené ze zahraničí. A nejdováženější a nejžádanější ojetinou je opět octavia. Ojetých fabií se do republiky vozí výrazně méně.

Průměrné Škodě 100 je už přes 40 let

V příštích letech se složení  první třicítky nejvíce rozšířených vozů bude ještě poměrně výrazně měnit. Určitě z ní vypadne stále ještě 25. Škoda 100, jejichž půrměrný věk je přes 40 let a také se budou propadat pořadím dolů Škody 105/120 (v současnosti 8. a 12. místo), Favority (nyní 5. místo) i zmiňované Felicie.

Naopak stále běžnější budou na silnicích Škody Superb (v posledním žebříčku je tento model na 22. místě) a mezi nejrozšířenější auta se postupně dostanou i korejské vozy Hyundai i30 a Kia Cee´d. Nejoblíbenějším zahraničním osobním automobilem v tuzemsku zřejmě ještě nějakou bude nyní čtvrtý Renault Mégane. Následující Volkswagen Golf na něj totiž ztrácí poměrně výrazných patnáct tisíc kusů.

Bohužel průměrný věk osobních automobilů, se i přes rostoucí prodeje nových vozů v posledních letech, opět zvýšil. Je 13,9 roku. Existují však relativně značné rozdíly mezi jednotlivými kraji a okresy. Jestliže v Praze byl průměrný věk osobních automobilů 13,02 roku, tak například v Karlovarském kraji je to 14,17 roku a v Ústeckém dokonce 15,06 roku.

Nejstarší vozový park v průměrném věku přes 15 let je v okresech Bruntál (15,12 roku), Louny (15,13 roku), Most (15,22 roku), Česká Lípa (15,25 roku), Jeseník (15,26 roku), Chomutov (15,40 roku) a Děčín (15,69 roku).
.
Průměrný počet obyvatel na jeden osobní automobil se v poslední době za celou Českou republiku nepatrně snížil a činí 2,27 obyvatele na 1 osobní vůz. V Praze přitom připadá na jeden osobní automobil 1,82 obyvatele, naopak v Moravskoslezském kraji to je 2,65 obyvatele na jedno auto. 

 

Právě se děje

Další zprávy