I BMW 1 motivuje k ekologické jízdě: Ukáže dojezd navíc

Radek Pecák Radek Pecák
12. 10. 2011 4:50
Kamera umí číst rovněž značky zakazující předjíždění
Foto: Radek Pecák

Samozřejmě je úspornější a prostornější. To je ale fakt, který se nyní opakuje při  prezentaci nové generace toho kterého modelu každé automobilky. Nejinak je tomu i v případě druhé generace BMW 1, která právě přichází na trh.

Na důkaz tedy přidejme pár čísel: Karoserie nového BMW řady 1 je o 85 mm delší než jeho předchůdce, má délku 4324 mm. Rozvor náprav narostl o 30 mm na 2690 mm. Dynamičtější výraz novince dodává také zvětšená šířka karoserie o 17 mm na 1765 mm. S tím souvisí značně zvětšený rozchod kol vpředu o 51 mm a vzadu o 72 mm. Výška vozu přitom zůstala na původních 1421 mm. Na zadních sedadlech je nyní o 21 mm více prostoru pro nohy a zavazadlový prostor narostl o 30 l na celkových 360 l.

Všechny motory nového BMW řady 1 mají čtyři válce a používají technologii přeplňování BMW TwinPower Turbo. Motory 1,6 litru jsou vybavené turbodmychadlem twin-scroll, přímým vstřikováním paliva či systémy VALVETRONIC a Double-VANOS. Nové BMW 116i dosahuje výkonu 100 kW/136 k a nové BMW 118i nabízí výkon 125 kW/170 k. Ve srovnání s předchozími modely se jedná o zvýšení o 10 a 20 kW při současném snížení spotřeby paliva o 10 procent.

Designová linie Sport má být tou prodávanější
Designová linie Sport má být tou prodávanější | Foto: Radek Pecák

Systém Eco Pro vypne i vyhřívání zrcátek

Turbodiesely 2,0 l prošly důkladným přepracováním a jsou vybavené turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek a přímým vstřikováním common-rail. Nové BMW 116d (85 kW/116 k), nové BMW 118d (105 KW/143 k) a nové BMW 120d (135 kW/184 k) posunují již stávající rekordní hodnoty spotřeby paliva v daném segmentu na novou úroveň.

Na další úroveň pokročilo úsilí značky BMW o snižování emisí CO2 a tedy spotřeby.  Jedná se například o funkci Auto Start/Stop pro manuální i samočinné převodovky, stejně tak jako například o režim ECO PRO, který dále snižuje zátěž pro životní prostředí. Spotřebu snižuje rovněž režim ECO PRO, který po aktivaci specificky mění charakteristiku motoru, topení, klimatizace či vyhřívání zrcátek a sedadel s cílem maximálního snižování spotřeby paliva. Výsledná úspora se formou prodlouženého dojezdu zobrazuje na displeji.

Nejúspornější model bude BMW 116d EfficientDynamics Edition s výkonem 85 kW/116 k a dále sníženou spotřebou paliva až na 3,8 l/100 km v normovaném cyklu EU, což odpovídá 99 g/k CO2. Vůz zatím v nabídce není.

Na zádi a boku karosérie lze nalézt řadu prolisů
Na zádi a boku karosérie lze nalézt řadu prolisů | Foto: Radek Pecák

Nové BMW řady 1 se nabízí ve dvou různě pojatých provedeních: BMW Sport Line a BMW Urban Line, které se vyznačují exkluzivně řešeným designem exteriéru a interiéru. (Oproti standardní verzi jsou obě za příplatek necelých 50 tisíc Kč).

Sport Line a Urban Line 

Modely BMW Sport Line jsou vybavené sportovními sedadly se specifickým čalouněním, koženým sportovním volantem s kontrastním červeným šitím, nastavitelnou loketní opěrkou, černě lesklými dekoračními lištami s matně světlými detaily. Přístroje používají specifické písmo. Pro modely BMW Sport Line je typická také možnost přepnutí mezi oranžovým a bílým nepřímým osvětlením vnitřního prostoru.

Mezi další prvky této linie jsou také 16palcová litá kola, černé koncovky výfuku a nápisy „BMW Sport" na nástupních prazích. Svislá žebra masky chladiče, stejně tak jako lišta ve středním nasávacím otvoru, rámečky vnějších otvorů v přídi a prvky na zadním nárazníku mají leskle černou povrchovou úpravu. Na přání lze toto provedení rozšířit leskle černými kryty vnějších zpětných zrcátek nebo dvoubarevně lakovanými 17palcovými litými koly.

Pro modely BMW Urban Line je charakteristické specifické čalounění sedadel v kombinaci látka/kůže, kůží potažený volant, nastavitelná loketní opěrka, výplně tvořené akrylovým sklem, jež vytváří nezaměnitelný pocit hloubky. Dodává se v bílém nebo černém provedení, které je ozdobeno matně stříbrnými proužky. Efektní pojetí vnitřního prostoru zdůrazní také možnost přepnutí nepřímého vnitřního osvětlení z typické oranžové na modrou royal blue. Další LED jsou umístěné pro lepší osvětlení vnitřního prostoru na B-sloupcích.

Ergonomie je naprosto v pořádku
Ergonomie je naprosto v pořádku | Foto: Radek Pecák

Zvenku jsou charakteristickými prvky 16palcová kola, která mohou být na přání zaměněna za 17palcová kola s leskle bílými prvky, jež se opakují také na zadním nárazníku. Světlý odstín mají v tomto případě rovněž svislé příčky v masce chladiče, jejichž přední část je pochromovaná. Bílá je také lišta ve středním nasávacím otvoru ve spodní části nárazníku. Rámečky krajních nasávacích otvorů jsou provedené v barvě karoserie. Provedení BMW Urban Line se vyznačuje nápisem „BMW Urban" na nástupních prazích. Na přání jsou připraveny bílé kryty vnějších zpětných zrcátek.

Klimatizace je v ceně

Standardní výbavou každého nového BMW řady 1 je dálkově ovládané centrální zamykání, výškové nastavování předních sedadel, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, elektrická přední i zadní okna, rádio Business s CD přehrávačem, šest reproduktorů, vstup AUX IN, stejně tak jako klimatizace.

Standardní výbavou je také přepínač jízdních režimů umístěný na středové konzoli, který umožňuje nastavit vůz podle aktuální chuti řidiče. Tento systém ovlivňuje charakteristiku motoru, stabilizačního systému DSC, případně také řízení Servotronic či strategii řazení samočinné převodovky.

Standardně jsou připraveny režimy COMFORT, SPORT a ECO PRO. V případě, že je automobil v provedení BMW Sport Line a je vybaven osmistupňovou samočinnou převodovkou a variabilním sportovním řízením, je k dispozici ještě režim SPORT+. Když je součástí výbavy navigační systém Professional, má řidič k dispozici také speciální menu zobrazující v reálném čase výkon a točivý moment motoru.

V bezpečnostní výbavě je šest airbagů a elektronický stabilizační systém. Ke startování motoru se používá výhradně startovací tlačítko. Motor po jeho stisku naskočí v případě, že je klíček ve voze. Na přání je připraven systém bezklíčkového odemykání a zamykání.

Všechny BMW 1 se startují pouze tlačítkem
Všechny BMW 1 se startují pouze tlačítkem | Foto: Radek Pecák

Základní verze jezdí skvěle

Dostupný je též tempomat s brzdnou funkcí, stejně tak jako funkce varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, která je doplněna systémem varujícím před nebezpečím kolize. Tyto systémy používají jako zdroj svých informací kameru umístěnou na zadní straně vnitřního zpětného zrcátka. Kamera monitoruje nejen pohyb vozu, ale současně také další vozidla vpředu. Na základě těchto informací dokáže řidiče dvoustupňově varovat před nebezpečím srážky. Při zmenšení odstupu od vozidla vpředu se nejdříve rozsvítí kontrolka na přístrojové desce, kontrolka se rozbliká a k tomu zazní zvukový signál v případě, kdy je potřeba reagovat. Stejná kamera se používá také pro čtení dopravních značek rychlostních limitů. Systém dokáže rozpoznávat rovněž značky zakazující a naopak povolující předjíždění.

Na přání je k dispozici dvouzónová klimatizace, elektricky nastavitelná a vyhřívaná sedadla, multifunkční volant, automaticky zatmavitelná zrcátka, mlhové světlomety, elektricky ovládané střešní okno a odnímatelné tažné zařízení..

S autem jsmse se mohli už krátce svézt po klikatých silničkých na Karlštejnsku. Překvapivě nejzajímavější řidičský zážitek jsme zažili za volantem základní verze 116i. Tam  ale zase většinu příznivců značky BMW zklame poněkud nudná a chudě vybavená kabina.

 

Právě se děje

Další zprávy