Hyundai proti Škodě. Zkusili jsme, co ukážou prodejci

Radek Pecák Radek Pecák
28. 9. 2013 17:15
Srovnávací akce v autosalonech Hyundai vrcholí. Otestovali jsme ji.
Foto: Radek Pecák

Přijďte si udělat vlastní názor - to je hlavní motto srovnávací kampaně, kterou na českém trhu spustila automobilka Hyundai. Redaktor online deníku Aktuálně.cz tedy přišel do dvou autosalonů značky Hyundai, aby zjistil, jak se v praxi chovají dealeři této původem korejské automobilky, která se i touto kampaní snaží tuzemské řidiče přesvědčit, že je stejně česká jako Škodovka.

Posaďte se a řekněte, jaký máte pocit, jak na vás auto působí - takovou otázku dostal redaktor hned několikrát. Žádný velký nátlak ani vyloženě nefér porovnávání obou značek ale nezaznamenal.

Prvním testovaným byl kladenský dealer Amond IMP, druhým pak Hyundai Auto Zeman v pražské Poděbradské ulici. Mezi modely Hyundai mají před oběma autosalony vystavené škodovácké novinky Rapid a Octavia.

Kladenský prodejce to se zajištěním vozů měl jednodušší. Stejný dealer totiž prodává paradoxně i vozy Škoda, jejichž showroom je ve stejném areálu vzdálený jen několik desítek metrů. Složitější shánění měla pražská firma - vystavené vozy měly registrační značky i dálniční známky a evidentně pocházely z půjčovny.

Redaktor Aktuálně.cz přišel s vymyšlenou historkou: Pro manželku shání kombík. Ta dosud jezdila se starší fabií, která dosluhuje. Současná fabia se jí nelíbí - chtěla by ideálně rapid, kdyby byl kombík, což ale není, a navíc si teď všimla, že Hyundai nabízí srovnání. Manžela poslala nejprve "prozkoumat terén", aby pak o víkendu po rodinné poradě přišla spolu s ním.

Hyundai vítá v Česku u ruzyňského letiště i cizince.
Hyundai vítá v Česku u ruzyňského letiště i cizince. | Foto: Radek Pecák

Ve všední den po poledni se situace v obou autosalonech velmi podobaly. Když redaktor vstoupil, byl v něm kromě prodejců sám. Chvíli se procházel, okukoval vystavená auta a ve chvíli, kdy se zastavil u stojanu s katalogy a ceníky, jej oslovil prodejce.

Po vyslechnutí "příběhu" o manželce se prodejce ujal iniciativy. Ten kladenský se zpočátku snažil nabízet i velkoprostorový vůz Hyundai ix20, ale když viděl, že máme zájem pouze o kombíky, přešel k vystavenému kombi ix30. Ochotně otevřel dveře, nechal redaktora usadit se ve voze a nastavit si sedačku.

Na několikrát položenou otázku o "pocitech uvnitř" redaktor odpověděl, že jsou celkem příjemné, jen těch tlačítek je na volantu i jinde nějak příliš mnoho. Prodejce na to odpověděl, že to je jen otázka zvyku.

Do polemiky o výhodách vozů Hyundai v porovnání se škodovkami se prodejce moc pouštět nehodlal. "Jsou určitě srovnatelné," řekl jen. Připomeňme, že právě v Kladně blízko sebe prodávají obě značky.

Nakonec prodejce s redaktorem došli k názoru, že manželce bude doma tlumočit nabídku na Hyundai i30 Combi se základním benzinovým motorem 1,4 s, výkonem 100 koní a ve výbavě Trikolor. Ta už mimo jiné obsahuje rezervu, střešní ližiny, palubní počítač, nastavitelný posilovač řízení, rádio, elektricky ovládaná okénka a zrcátka i manuální klimatizaci. Doporučil ještě paket Komfort, který za desetitisícový příplatek obsahuje tempomat, dálkově ovládané centrální zamykání, alarm a kožený volant. V tomto případě přiznal, že nejde ale o skutečnou kůži, ale o koženku.

Místo ceníkových 350 990 korun nám dealer nabídl cenu o 25 tisíc nižší. Stačilo by totiž před uzavřením smlouvy ukázat technický průkaz od zmíněné fabie, což je podmínka zářijové srovnávací cenové akce.

Hlavní zbraní Škody v souboji s korejskou značkou je model Octavia.
Hlavní zbraní Škody v souboji s korejskou značkou je model Octavia. | Foto: Radek Pecák

V Praze byla situace velmi podobná. Tady se nakonec redaktor rozhodl pro stejný vůz, ale bez paketu Komfort (minus 10 000 korun), zato však s hliníkovými koly, za která se připlácí pět tisíc korun. Výsledná cena by tedy byla 320 900 korun.

Když přišla řeč na srovnání se škodovkami, například cenu oproti rapidu, řekl prodejce, že základní cena rapidu sice může být nižší, ale za další výbavu, která je přitom u Hyundai v ceně, se u škodovky hodně připlácí. "A ono vám to pak naskáče," dodal.

Akce končí, účel prý splnila

Akce Hyundai končí v pondělí 30. září. O pokračování prý firma neuvažuje. "Akce ale určitě splnila účel, například už tím, že přilákala pozornost," říká marketingový ředitel Hyundai ČR Andrej Bobák.

Ani Škoda se už k akci nechce vracet. "Kampaň už utichla, podobné metody nejsou naší cestou, na druhé straně si však ani v budoucnu nechceme nechat vše líbit," slibuje nový marketingový ředitel Škoda ČR Václav Koucký. Věří, že Hyundai ani touto akcí neodláká Škodě zákazníky, protože ti už do autosalonů chodí většinou předem rozhodnuti. Navíc Škoda a Hyundai prodávají hlavně rozdílným cílovým skupinám.

Kouckého názor sdílí například i motoristický odborník Vladimír Rybecký. "Pokud srovnávají hlavně i30 s octavií, nečiní podle mého názoru dobře. Zatímco kombi i30 si totiž kupují především soukromé osoby, kombík octavia je hlavně fleetové auto. Z toho pak také plyne i odlišná výbava a podobně," říká.

Přestože akce končí, Hyundai a Škoda se budou špičkovat i nadále. Svědčí o tom například aktuální billboardy na ruzyňském letišti. "Vítejte v zemi Hyundai," píše Hyundai na obřím otočném panelu. Na ještě mnohonásobně větším billboardu na stěně parkovacího domu ukazuje škodovka svou octavii s nápisem "Stále je nad čím žasnout".

 

Právě se děje

Další zprávy