Hrozí další zavírání továren, varuje šéf automobilky Stellantis. A bojí se Číny

ČTK Eva Srpová ČTK, Eva Srpová
6. 1. 2023 11:45
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares znovu upozorňuje na to, že v Evropě hrozí kvůli vysokým investicím do elektromobility zavírání automobilových továren, a varuje před sílící konkurencí z Číny.
Carlos Tavares, šéf automobilového gigantu Stellantis.
Carlos Tavares, šéf automobilového gigantu Stellantis. | Foto: Stellantis

Pokud vysoké ceny elektromobilů způsobí, že automobilový trh klesne z úrovně před pandemií, bude nutné zavřít další závody na výrobu aut. Na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas to novinářům řekl šéf nadnárodní automobilové společnosti Stellantis Carlos Tavares. Upozornil, že společnost se potýká s vyšší inflací a s náklady na elektrifikaci.

Pokud automobilka nesníží celkové náklady, nemůže vynaložit další investice na elektrifikaci, což může způsobit růst cen aut a vést ke zmenšení trhu, řekl Tavares. "Pokud se trh zmenší, nebudeme potřebovat tolik továren. Pak také budeme muset učinit některá neoblíbená rozhodnutí," řekl.

Šéf Stellantisu dodal, že automobilový průmysl musí absorbovat o 40 procent vyšší náklady na elektromobily. Rostoucí náklady spojené s elektrifikací automobilového trhu označil za nejvýznamnější problém, který ovlivňuje automobilový průmysl.

Stellantis má sídlo v Nizozemsku a minulý měsíc firma oznámila, že od 28. února zatím na dobu neurčitou přeruší provoz továrny na výrobu Jeepů v americkém státě Illinois. Bude také muset propouštět. Pokud se poptávka po autech opět zvýší, mohl by Stellantis rozhodnutí o budoucnosti závodu upravit, dodal Tavares.

Automobilky pociťují tlak inflace, která brzdí některé kupující, i když situace na trhu s polovodiči, kterých bylo od pandemie nemoci covid-19 nedostatek, se začala zlepšovat. Prostředí vyšších úrokových sazeb, vysoké inflace a dalších ekonomických problémů začalo mít dopad na výrobce po celém světě, uvedla agentura Reuters.

Stellantis nemá jinou možnost než pokračovat ve snižování fixních, variabilních a distribučních nákladů, aby si udržel konkurenceschopnost a elektromobily se staly dostupnější pro střední třídu, řekl Tavares. Pokud by firma přestala pracovat na nákladech, do tří let by byla v problémech.

Stellantis také podle Tavarese uvažuje o zastavení výroby aut v Číně, která je největším automobilovým trhem na světě. Stellantis pokračuje v jednáních se svým čínským partnerem pro automobily Peugeot a Citroën. Setrvání v Číně s velkým objemem aktiv by představovalo velké riziko v případě eskalace geopolitického napětí se západním světem.

Tavares ostatně dlouhodobě upozorňuje na to, že čínští výrobci automobilů expandují v Evropě s konkurenceschopnými vozy s agresivními cenami, a kvůli tomu hrozí, že evropské značky by mohly být nuceny výrazně snížit svou výrobní kapacitu. Pokud politici v Evropě nenajdou odpověď na tlačení čínských automobilek do Evropy, dojde k "strašnému boji", řekl Tavares oborovému tisku Automobilwoche.

Skupina Stellantis je čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě, vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler a francouzského konkurenta PSA. Fúze přivedla dohromady značky Peugeot, Citroën, Opel a DS se značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.

 

Právě se děje

Další zprávy