Současná vysoká cena benzínu i nafty opět láká zloděje ke krádežím pohonných hmot i z nádrží zaparkovaných automobilů. Pokud zloději budou chtít vysát palivo z nádrží fordů vyrobených v posledních letech, pak s velkou pravděpodobností neuspějí.
Je to díky systému Ford Easy Fuel, který Ford představil již v roce 2005, avšak prvním autem, které jím bylo vybaveno, se stala až v roce 2007 současná generace Fordu Mondeo.
Hlavním smyslem vynálezu je ušetřit řidičům dieselových automobilů problémy, které jim nastanou, pokud u pumpy natankují do nádrže omylem benzín.
U většiny aut na trhu totiž benzinovou pistoli u čerpací stanice do hrdla nádrže dieselového auta bez problémů zasunete.
Vynález vznikl kvůli eliminaci načerpání špatného paliva
Vniknutí benzinu do systémů vznětového motoru znamená často vážné poškození palivového čerpadla a vysokotlakého vstřikovacího systému. Odstraňování takto vzniklých škod je většinou finančně značně náročné.
Základem systému Easy Fuel je patentově chráněná konstrukce koncovky nalévacího hrdla palivové nádrže. Ta se skládá ze speciální záklopky a zařízení, které identifikuje „pistoli" výdejního stojanu. Výhodou je, že celý systém je ryze mechanický - při tankování dovolí zařízení Easy Fuel plné zasunutí „pistole" do nalévacího hrdla pouze tehdy, pokud obsluha do hrdla zvolila správnou "naftovou" hubici většího vnějšího průměru. Při pokusu o natankování ze slabší benzinové hubice se hrdlo neotevře a „pistoli" nelze zasunout.
Stejně tak nelze zasunout do nádrže ani hadici pro odčerpání paliva, kterou zloději často používají, ani žádný jiný předmět. Přitom Ford nemá pod plechovým krytem na karosérii žádné další víčko, a proto se zlodějům zdá, že mají cestu k palivu za pět prstů velmi usnadněnou.
Překonat zařízení laik nedokáže
"Naším hlavním cílem je co nejvíce zjednodušit zákazníkům čerpání pohonných hmot," řekl Brian Aitken, vedoucí konstrukce palivových systémů ve Fordu. „Samozřejmě nás ale těší, že tím ztěžujeme život příležitostným zlodějům."
Hrdlo nádrže je v systému Easy Fuel opatřeno odpruženou záklopkou, aretovanou speciálními zámky. Ty se uvolní pouze při zasunutí čerpací pistole o stanoveném průměru, takže není zapotřebí tradičního šroubovacího víčka. Jakmile se pistole vytáhne, záklopka se opět sama sklopí díky pružině. Překonat toto řešení podomácku vyrobeným odsávacím zařízením je krajně obtížné.
„Pokud nerozumějí tomu, jak náš systém funguje, a nemají u sebe speciální výbavu, příležitostní zloději pohonných hmot nedokážou palivo z nádrží vozů Ford odsát," řekl Aitken.