Filtr pevných částic nelze legálně vymontovat, varuje Ford

Radek Pecák Radek Pecák
26. 2. 2015 6:43
Postih za jízdu s nefunkčním filtrem pevných částic činí v Německu 1000 eur. Legislativa se brzy zpřísní i u nás.
Podobným filtrem jsou vybavena všechna moderní auta s dieselovým motorem.
Podobným filtrem jsou vybavena všechna moderní auta s dieselovým motorem. | Foto: Ford

Řada servisů v České republice stále nabízí majitelům dieselových vozů, které jsou vybaveny DPF filtry pevných částic, jejich odstranění.

Nehledě na to, že se jedná o úpravu, která přispěje ke zhoršení životního prostředí, majitelé takových aut se pak vystavují i postihu za nelegální chování.

Co je DPF filtr pevných částic

Diesel Particulate Filtr (DPF) je zařízení odstraňující velmi jemné prachové částice z výfukových plynů automobilů s dieselovým motorem. Tyto částice jsou navíc často karcinogenní. V porézním filtru se pevné částice zachytí a v okamžiku, kdy se filtr blíží svému naplnění, jsou spáleny při vysoké teplotě po vstříknutí vyšší dávky paliva.

Zdroj: Radek Pecák

Například v Německu či v Rakousku policie přítomnost filtru ve voze pravidelně kontroluje. Pokud zjistí, že není účinný, obdrží řidič pokutu 1000 eur a navíc nesmí pokračovat v jízdě. Zpřísnění dosavadní legislativy se v tomto směru chystá také u nás. Konkrétní kroky začínají činit také automobilky. První vlaštovkou je Ford.

"Podle našeho odhadu jezdí dnes po českých silnicích více než 75 000 vozů Ford původně vybavených filtrem pevných částic. Bez DPF filtru je v praxi nemožné vyhovět přísným emisním limitům – a to již podle normy Euro 4, platné od roku 2006, o aktuálním Euru 5 ani nemluvě,“ uvedl Martin Sládek, servisní ředitel českého Fordu.

Stát dosud nereagoval

Je proto podle něho zarážející, že se na trhu prezentuje několik desítek firem, které nezakrytě nabízejí majitelům (nejen) vozů Ford odstranění DPF filtrů a přeprogramování továrního nastavení řídicí jednotky. Po takovém neodborném zásahu ovšem automobil nesplňuje podmínky nutné pro homologaci – a bez toho nesmí být provozován na veřejných komunikacích.

Stát zatím podle Fordu na takové aktivity dostatečně nereaguje. „To je skutečně paradoxní,“ komentuje situaci Josef Förster, velkoobchodní specialista Ford Motor Company. „Na jedné straně od nás legislativa žádá stále ekologičtější auta, jejichž vývoj stojí miliardy dolarů, což se pochopitelně odráží i v ceně vozu. Na druhé jsou však odpovědné orgány při kontrole dodržování ekologických předpisů a homologačních požadavků prakticky nečinné,“ dodává Förster.

Protože navíc podle něho řada kupců ojetých aut neví, zda vůbec filtr v autě má, přichází Ford s následující nabídkou. Autorizované servisy značky motoristům zkontrolují, zda ve voze vůbec filtr je a zda je funkční. Pokud je zanesený, odborně ho zregenerují. Pokud byl dříve odstraněn, namontují technici nový filtr.

Například DPF filtr pro Mondeo 2.0 TDCi po nyní nabízené dvacetiprocentní slevě tak přijde přibližně na 11 482 Kč s DPH (9 488 Kč bez DPH). Výměna nebo opětovné namontování filtru bude v tomto případě stát necelých 12 000 Kč i s DPH.

Zavedení podobných kroků bude Ford podle jeho generálního ředitele Jana Laubeho prostřednictvím Svazu dovozů automobilů iniciovat také u jiných značek působících v ČR.

 

Právě se děje

Další zprávy