Petr Korbel
16. 6. 2019 7:06
V červenci 1899 založili severoitalští podnikatelé společnost FIAT (neboli "Fabriku italskou na automobily v Turíně"). Jejich hlavním představitelem byl Giovanni Agnelli, jehož potomci dosud drží ve skupině Fiat Chrysler Automobiles hlavní majetkový podíl. Fiaty sehrály důležitou roli v motorizaci Československa. Za první republiky probíhala v továrně Walter jejich licenční výroba. V dobách socialismu tu Fiat patřil k nejrozšířenějším západním značkám. Zároveň stál u zrodu několika licenčních aut dovážených do Československa z východoevropských zemí. Připomeňme si vozy italské automobilky, které byly pro Čechy a Slováky důležité.
1936: Fiat 500 "Topolino"
Na svou dobu mimořádně levný vůz vznikl na základě politické objednávky Mussoliniho režimu. Byl nejmenším hromadně vyráběným osobním automobilem na světě a spolu s typem Fiat Balilla se stal předobrazem všech evropských "lidových vozů", zejména modelu Volkswagen Brouk. Přezdívka Topolino znamená Myšáček neboli Mickey Mouse. I v tomto případě šlo o model internacionální; vyráběl se ve Francii (Simca), Německu (NSU) a Polsku (Polski Fiat). Výbornou pověst si získal také ve Velké Británii. Úspěch modelu Fiat 500 inspiroval vývoj obdobného malého vozu Škoda Sagitta, jenž se však vzhledem k pohnutým událostem konce 30. let do sériové výroby nedostal.