Jan Matoušek
19. 10. 2018 9:30
Ferrari rádo a často staví speciální auta jen pro vybranou klientelu věrných zákazníků a sběratelů. Posledním přírůstkem, zároveň také oznamujícím založení celé řady modelů Icona, je dvojice Monza SP1 a SP2. Ta vzdává poctu klasickým barchettám z 50. let. Jen z čisté úcty k historii ale v Maranellu taková auta nedělají - jeden kus totiž stojí 1,6 milionu eur. Na detaily se podívejte do galerie.
Ferrari se dlouhodobě řadí k nejziskovějším automobilkám světa, přesto si umí zachovat stále i velkou část exkluzivity. Nedělá například dnes tak moderní SUV. Místo nich totiž často sází na speciální modely v limitovaném množství. Mezi takové se řadí i modely Monza SP1 (tyrkysový vůz) a Monza SP2 (černý automobil). Jedná se o designovou poctu automobilům s karoserií typu barchetta, slavící úspěch především v 50. letech. Samotné Ferrari jich dělalo několik, první v roce 1948. Šlo o model 166 MM, který následně vyhrál závody Mille Miglia i 24 hodin Le Mans. Nástupnické modely 750 Monza nebo 860 Monza pro změnu inspirovaly jméno novinky.
A v čem je vlastně karoserie tak specifická? Podobně jako spider má barchetta dvě místa k sezení, na rozdíl od spideru ale postrádá nejen přední sklo, ale i jakoukoliv ochranu před nepřízní počasí. Vzduch usměrňuje jen skutečně minimalistický deflektor. Zakrýt jde nicméně sedadlo spolujezdce. Takovou výbavou disponuje alespoň Monza SP2, verze SP1 ani sedadlo pro spolujezdce nemá.