Přestože civilní Fabia se prodává už od loňska, vývoj a schvalování závodní verze trval až do teď. Jako zkušební pilot se vývoje zúčastnil i mistr světa z roku 2018 Jan Kopecký. Minulý týden také auto předvedl novinářům na důvěrně známých silničkách Šumavy.
Jak vidíte na videu, ostré akci předcházelo zahřívací kolo v historické rallyové Škodě 200 RS z roku 1974. Povědomou karoserii "Erka" zpestřují vytažené blatníky s širším rozchodem a nižší střecha. Tahle zvláštnost s dvoulitrovým motorem a maximálkou 240 km/h směla závodit jen pár měsíců, protože federace FIA vzápětí změnila pravidla. I dnes ale krátké svezení dokáže připomenout, že ve Škodovce nekompromisní závoďáky umějí.
Skok o půl století je ovšem drtivý, stejně jako suverenita Jana Kopeckého za volantem nové Fabie. První přidání plynu vás nekompromisně zarazí do sedačky a následuje smršť pohybů, které obyčejný smrtelník nestíhá ani vnímat. Auto letí stovkou přes horizonty a vrhá se do zatáček s přilnavostí popírající fyziku. Vůz překvapuje stabilitou i při nejprudších manévrech, přesnost pilota vidíte nejlépe na tom, na jak maličkém fleku se dokáže otočit přes ruční brzdu.
Nová rallyová Fabia odstartuje na prvním závodě ještě letos. Je od základu vyvinutá na tužší platformě, má novou generaci ochrany posádky počínaje vnitřním rámem, který v továrně přivaří ještě dřív než bočnice karoserie. Benzinová šestnáctistovka odvozená od motoru 2.0 TSI s 214 kilowatty pohání všechna kola, proto i vzadu najdeme nápravu McPherson.
Fabia závodí v barvách továrního týmu Škody i ve stájích soukromých zájemců. Od roku 2015 automobilka dodala 450 rallyových Fabií, které nasbíraly přes 1700 vítězství.