Evoluce se vydařila: Nová Toyota Auris může zaujmout

Radek Pecák Radek Pecák
7. 12. 2012 6:46
Ve většině evropských zemích bude o hybridní verzi větší zájem, než u nás
Foto: Toyota

Toyota ponechá svému zástupci v nižší střední třídě jméno Auris, i když se spekulovalo o návratu k celosvětově známé Corolle. Rozhodla se však skoncovat s nudným designem.

Při pohledu na druhou generaci vozu  zepředu a z boku je jasné, že největší světová automobilka už nechce, aby jejich automobily splývaly s davem dalších vozů určené pro široké masy.

Interiér je tentokrát přehledný
Interiér je tentokrát přehledný | Foto: Toyota

K podstatně dynamičtějšímu projevu aurisu přispívá rovněž jeho podstatně nižší  výška. Je o pět a půl centimetrů nižší, než u předchůdce.  Délka se zvětšila o tři centimetry, avšak rozvor zůstal zachován. Má hodnotu 260 centimetrů.

Přesto Toyota tvrdí, že cestující uvnitř získají více prostoru, především díky nové konstrukci sedadel. To, že si takzvaně sám za sebe může v novém aurisu sednout i člověk s tělesnou výškou 186 centimetrů, se redaktor online deníku Aktuálně.cz mohl přesvědčit při prvním jízdním testu během novinářské prezentace vozu v Lisabonu.

Vzadu je místa dost
Vzadu je místa dost | Foto: Toyota

Řidič současně sedí o celé čtyři centimetry níže, což je v souladu s novým snažením  Toyoty o větší sportovnost jejich automobilů.
Toyota se tentokrát soustředila i na zvětšení objemu zavazadlového prostoru a jeho využitelnosti. Například vstupní otvor je mezigeneračně o devět centimetrů širší, ložná plocha je delší o pět centimetrů. Objem narostl na 360 litrů.

Hybridní pohon kufr nezmenšil

Toyota se přitom chlubí, že stejný objem má i verze s hybridním soustrojím, neboť baterie se přestěhovaly z kufru pod zadní sedačku.

Již zmíněná nižší výška vozu společně s aerodynamickými úpravami  a modernizacemi motorů znamenají, že auris 2 bude mít ve srovnání s „jedničkou"  v průměru o třináct procent nižší spotřebu.

Na objem ani tvar kufru prodejci Toyoty moc stížností slýchat nebudou
Na objem ani tvar kufru prodejci Toyoty moc stížností slýchat nebudou | Foto: Toyota

O tom, že to inženýři v Toyotě vzali se snahou o co nejmenší aerodynamický odpor vozu vážně, svědčí výčet nových prvků, které se na novém aurisu objevují. Patří mezi ně například vertikální křidélka na spodních krytech uprostřed vozu a v zadní části podlahy. Ty přispívají k uhlazení proudu vzduchu pod vozidlem a přispívají  k lepší stabilitě auta ve vyšších rychlostech. Dalším pozoruhodným opatřením jsou i aerodynamické krytky na matkách zadních kol.

Faktem je, že při jízdě v rámci povolených rychlostních limitů je zvláště vůz s benzinovým motorem 1,6 (právě ten jsme na silnicích v okolí Lisabonu zkoušeli společně s hybridní verzí) skutečně příjemně tichý.

Vůbec na otázku komfortu a také ergonomie se Toyota při přípravě výroby nové generace aurisu velmi zaměřila. Z interiéru zmizely designové výstřelky a výsledkem je jasně přehledná a dokonale funkční palubní deska. Sice design nepůsobí na Evropana úplně nápaditě a také použité plasty i v nejdražších verzích nevypadaly příliš hodnotně, ale vše je kvalitně slícováno a působí to bytelně.

Motor dává vzpomenout na staré dobré časy

K sedačkám nelze mít výhrady. Co ale potěšilo nejvíce, je použití klasického atmosférického čtyřválcového motoru (1,6) ve spojení se šestistupňovou převodovkou. Je sice pravda, že v nižších otáčkách může tento motor působit poněkud líně, ale sportovní projev se dostaví po překonání hranice pěti tisíc otáček, přičemž výkonová křivka se ocitá nejvýše při 6400 otáčkách. Tam má pak řidič k dispozici 132 koní. Vrchol točivého momentu 160 Nm je pak ve 4400 otáčkách za minutu.

Takto vypadá interiér hybridní verze
Takto vypadá interiér hybridní verze | Foto: Radek Pecák

Jelikož je nyní vůz o jeden centimetr blíže k vozovce, než minulá generace a navíc ho inženýři dokázali zhruba o padesát kilogramů odlehčit, působí při jízdě automobil i příjemně ovladatelně až mrštně. Přitom díky použitým měkčím pružinám je i při přejezdu nerovností příjemně komfortní.

Toyota předpokládá, že auris na evropském trhu bude prodávat ve shodných objemech v provedení s benzinovým, s dieselovým i hybridním pohonem. U nás to ale bude trochu jinak. "Předpokládáme, že hybridních verzí se prodá tak kolem 15 procent z celkového množství," informoval mluvčí českého zastoupení značky Toyota Tomáš Vaněk.

Vpředu se design vozu zjednodušil a zklidnil, vzadu nikoli
Vpředu se design vozu zjednodušil a zklidnil, vzadu nikoli | Foto: Aktuálně.cz

U nás bude hybridů méně

Od uvedení na trh si ale česká Toyota hodně slibuje. I ten minulý byl totiž druhým nejprodávanějším modelem značky a v letech 2007 až 2012 se jich prodalo přes deset tisíc.

Zatím chce na vůz, jehož prodeje začínají už nyní, lákat také pomocí akční ceny. Ta až do konce března příštího roku činí u verze s benzinovým motorem 1,33 a ve výbavě Power 329 900 korun.

V ceně je obsažena například klimatizace, rádio, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná přední okna, sedm airbagů, asistent rozjezdu do kopce, palubní počítač, dálkově ovládané centrální zamykání, LED světla pro denní svícení a třeba také zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru. 

Očekávaná nejprodávanější střední výbava Active pak navíc obsahuje ještě dotykový displej, parkovací kameru a třeba mlhovky. Za to je příplatek čtyřicet tisíc korun.

Toyota i v případě aurisu pokračuje v oznámené cenové politice, totiž, že hybridní verze budou k mání za podobné peníze jako lépe vybavené dieselové verze. Proto i Toyota  Auris Hybrid je k dostání za méně než půl milionu korun, konkrétně za 489 900 Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy