EU chce změnit měření emisí. Hrozí zákaz dieselových aut starých 10 až 15 let

ČTK ČTK
2. 8. 2024 13:19
EU chce změnit měření emisí. Místo stacionárních středisek se budou zplodiny měřit za skutečných jízdních podmínek. Změna by ale dolehla i na modely, které jsou už schválené k provozu za dřívějších podmínek.
Foto: Shutterstock

Kvůli emisním plánům Evropské unie hrozí, že od ledna nebude možné provozovat miliony dieselových osobních aut, ačkoli nyní splňují normy Euro 5 a Euro 6, a jen v Německu by se to týkalo 8,2 milionu vozidel. Spolkový ministr dopravy Volker Wissing se kvůli tomu dopisem obrátil na předsedkyni Evropské komise (EK) Ursulu von der Leyenovou, napsal deník Bild.

"Žádám konec protiautomobilové politiky z Bruselu. Lidé potřebují svá auta a nechtějí si je nechat sebrat. Evropská komise nyní musí rychle jednat," řekl Wissing nejprodávanějšímu německému deníku Bild.

Jádrem problému je měření emisí, které chce EU změnit. Místo stacionárních středisek se budou zplodiny měřit za skutečných jízdních podmínek. Změna by ale dolehla i na modely, které jsou už schválené k provozu za dřívějších podmínek. To zpochybňuje povolení pro osobní vozy emisních tříd Euro 5 a 6. Jde tedy o vozy vyrobené do roku 2009 (Euro 5) a 2014 (Euro 6).

Otázce se věnuje Soudní dvůr EU, který dal najevo, že očekávaný listopadový verdikt by mohl vést k tomu, že by označil povolení pro řadu starších dieselových aut za nezákonně vydaná. Podle Wissinga je potřeba předpisy rychle změnit a ještě před rozhodnutím soudu vyjasnit.

EU chce prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035 prakticky zakázat. Norma, kterou za členské státy vyjednávalo v roce 2022 české předsednictví Rady EU, je součástí balíčku klimatických pravidel známého jako Fit for 55. Ten má EU nasměrovat k omezení emisí skleníkových plynů do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

 
RP
Radek Pokornýpřed 4 měsíci

To je pokrok panečku. Místo, aby si běžný člověk byl schopen prací vydělat na běžný vůz, bude díky byrokratům za chvíli i bez toho ojetého. To jistě přispěje k mobilitě pracovní síly, na kterou si tady také pořád stěžujeme, ke spokojenosti lidí, ke svobodě. Ale tady je jasně vidět heslo: čím hůř, tím líp, aneb vpřed směle soudruzi spějme.

HP
Honza Pankrácpřed 4 měsíci

Hezký večer. Já mám Passat 2,8 6V benzín a je to auto v podstatě jednoduché spolehlive. Prostě bez ještě zbytečné elektroniky. 1999. Pak Audi A8L 4,2 8V benzín. Tak též v podstatě bez údržby 2001. A mám si kupovat novou sracku, která je osizena z důvodu výrobních nákladů o materiál jak kabelů tak karoserie???? Nemluvím o senzorech atd kterých je tam požehnaně a se vším musíte do autorizovaných servisů kde zamestnaji každého hňupa s výučním listem???? Lidi myslete, vždyť jim jde o byznys, ne o ovzduší a naší bezpečnost!!!!!!!

RR
Robert RRpřed 4 měsíci

Pan ministr žije v reálném světě, přece. Ví, že Ti lidé mají na ty auta, stejně jako jeho kolegové vědí, že Ti lidé mají na nové zemědělské stroje a domy a podobně. Akorát ty čísla, které tvrdí opak jim nějak nezapadají do jejich naprosto reálného obrazu. Argumentace o pochybeních v počtu cca 5 případů z 250 je opravdu přesvědčivá. Pana ministra jsem slyšel v debatě. O reálnosti obrazu pana ministra svědčí zřízení dalšího orgánu, jež bude kontrolovat STK. Nejen že přibude další spolek chytrých pánů úředníků, jež budou kontrolovat STK a SME. Dozajista přibyde celý odbor na MDCR. Vždyť my máme instituce typu ČIŽP, máme PČR, jež může kontrolovat technický stav vozidel. To by ale někdo musel upravit patřičné zákony, aby tyto instituce musely tuto činnost vykonávat. Protože v podstatě se jedná o rozšíření jejich pravomocí. Zapomněl jsem, platy mají nízké, pracovní doba dlouhá a vyčerpávající.

Právě se děje

Další zprávy