Praha a Vrchlabí. To budou dvě místa, kde společnost ČEZ zahájí pilotní projekty pro provoz elektromobilů v Česku. "V září začne výběrové řízení na dodavatele dobíjecích stanic a pak se začne s jejich instalací," říká Tomáš Chmelík z ČEZu, který má tyto projekty na starosti. Současně by se v Česku měly objevit první Peugeoty iOn, které budou tyto stanice využívat.
Podle Chmelíka budou instalovány jak pomalé dobíjecí stanice, tak i ty, které dokáží vůz nabít na 80 procent kapacity baterií za několik desítek minut. "To už se pomalu blíží době, jakou stráví člověk s vozem s běžným spalovacím motorem u současné čerpací stanice," říká.
Kolik přesně dobíjecích stanic, jak výkonných a v kterých lokalitách budou umístěny, zatím nebylo rozhodnuto. "Ve Vrchlabí se počítá s maximálně desítkou dobíjecích stanic, v Praze jich postupně bude několik set," sdělil Chmelík. V současné době se cena jedné stanice pro pomalé dobíjení pohybuje v řádech několika desítek tisíc Kč až 100 000 Kč, stanice pro rychlé dobíjení vyjde na částku 0,5 až 1 milion korun.
Zatím paušál, později přesné účty
V Praze by se měly dobíjecí stanice objevit u firem či institucí, které projeví zájem o provozování elektromobilů. Ty se jim budou pronajímat za částku, která ještě nebyla stanovena. V ceně bude i elektřina pro dobíjení. "Počítáme ale s tím, že stanice už budou připraveny i na budoucnost, kdy budou schopny identifikovat vozidlo a odeslat provozovateli účet za odebranou elektřinu. Zároveň budou třeba umět odeslat majiteli vozu zprávu o tom, že dobíjení už bylo ukončeno nebo z nějakého důvodu přerušeno," vysvětluje Chmelík.
Na základě zkušeností ze zahraničí se předpokládá, že elektromobily budou využívat městské policie, radnice, pošta a podobně.
ČEZ počítá, že od Peugeotu získá pro první fázi projektu, která má trvat dva roky, celkem 65 vozidel Peugeot iOn. "Počítáme s jejich uvedením na trh na jaře 2011," sdělila mluvčí českého zastoupení firmy Peugeot Radka Matthey. "Obchodních modelů pro zákazníky bude více, od klasického přímého prodeje, přes pronájem a tak dále," řekla mluvčí. Mnohé podle ní záleží na tom, zda se podaří zajistit, aby stát nějakou formou koupi a provozování elektromobilů podpořil.
Parametry Peugeotu iOn
- Délka: 3,5 m
- Počet míst: 4
- Dojezd: 130 km
- Max. rychlost: 130 km/hod
- Doba nabíjení: 6 hodin
- Výkon motoru: 64 koní
Dobíjení u nákupních i zábavních center
V současné době ČEZ jedná s představiteli různých firem o umístění dobíjecích stanic v jejich areálech. "Máme představu, že by mohly být na parkovištích v multikinenech, u obchodních center, u plaveckých a jiných sportovních areálů," nastiňuje místa rozmístění dobíjecích stanic manažer ČEZu. Na bedrech vlastníka areálu bude zřízení přípojky elektrické energie, zřízení a provozování dobíjecí stanice pak zařídí ČEZ.
Ve Vrchlabí, které bylo vybráno jako druhý region, se zatím počítá hlavně s tím, že elektromobily bude využívat samospráva. "Tenhle region je však do budoucna zajímavý například tím, že se zde uvažuje o nahrazení autobusů se spalovacími motory elektrobusy a také tu má závod Škodovka. Takže pokud se například v budoucnosti rozhodne také vyrábět elektromobily, my už budeme připraveni," vysvětluje Chmelík důvody zapojení východočeského města do projektu.