Emise oxidů dusíku u osobních aut budou při přísnějších testech výrazně vyšší, zjistil ADAC

Radek Pecák Radek Pecák
2. 10. 2015 15:11
Výrobci automobilů budou muset před zavedením nových emisních testů podle takzvaného světového jízdního režimu přijmout další technická opatření, aby dokázali splnit příslušné limity normy Euro 6. Vyplývá to z nezávislého testu desítek v Evropě prodávaných automobilů. U nich experti německého autoklubu ADAC nejdříve měřili emise vypouštěné během současného evropského jízdního cyklu a pak naměřené hodnoty porovnávali s výsledky podle budoucí metodiky. U některých aut byly odchylky více než desetinásobné.
I v budoucnosti se emise produkované vozy budou měřit hlavně v laboratořích.
I v budoucnosti se emise produkované vozy budou měřit hlavně v laboratořích. | Foto: Radek Pecák

Desítky osobních aut s naftovými motory prodávaných v Evropě několikanásobně překračují současné normy pro emise oxidů dusíku, pokud se testují podle přísnější metodiky, než je ta současně platná. Nová metoda se má podstatně více než ta současná blížit podmínkám, v jakých se nyní vozy v provozu pohybují.

Na odchylky poukázal německý autoklub ADAC, který otestoval v laboratořích téměř osmdesát modelů všech významných automobilových výrobců. Bylo mezi nimi i několik škodovek.

Více než dvojnásobné překročení hodnot z nyní registrovaných testů se naměřilo u třiceti vozů. Mezi auta, která měla v měření ADAC nejhorší výsledky, patřily produkty značek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo.

Například u Renault ESPACE Energy dci 160 byly naměřené hodnoty podle nové metodiky jedenáctkrát vyšší.

Foto: ADAC

Mluvčí skupiny Renault na přímý dotaz uvedl, že skupina dodržuje všechna pravidla a zákony na trzích, kde působí, a její vozidla nejsou vybavena zařízením umožňujícím falšovat údaje o emisích.

Volkswageny nepropadly

Ještě větší odchylka byla zaznamenána u Nissanu X-Trail 1,6 dCi a Volva S60 D4. Zástupci dotčených automobilek však uvedli, že auto bylo porouchané (Volvo) nebo že šlo o předprodukční exemplář, který nebyl určený do běžného prodeje (Nissan).

Zajímavé je, že vůbec nejmenší odchylka se naměřila u vozu značky Volkswagen. Konkrétně se jednalo o model Sharan s dvoulitrovým turbodieselem s přesným označením 2,0 TDI SCR DSG.

V desítce nejlepších pak je i vůz Škoda Superb Combi 2,0 TDi a další vůz z produkce koncernu Volkswagen (VW CC 2,0 TDI SCR). Významné zastoupení  mezi nejlepšími pak mají zejména auta značek BMW a Mercedes-Benz. Modelem 208 BlueHDi 100 je tam zastoupen i Peugeot.

Nový jízdní cyklus WLTP připravovaný nejspíše už na rok 2017 pro měření emisí a spotřeby osobních aut se od toho současného evropského poměrně hodně odlišuje. Zatímco dosud test trval necelých dvacet minut, v budoucnosti to má být půl hodiny. Během té doby auto ujede vzdálenost přes 23 kilometrů (nyní jen 11) Také se bude dosahovat větší rychlosti (130), prudčeji akcelerovat, bude méně zastavení, což zredukuje vliv nyní používaného systému start & stop. Rovněž se přesně specifikují podmínky měření, například teplota během testu.

 

Právě se děje

Další zprávy