Investiční společnost National Electric Vehicle Sweden (NEVS) již převzala většinu majetku zkrachovalé švédské automobilky Saab.
Znamená to, že může začít připravovat výrobu elektromobilů, odvozených od modelů Saabu a využívat zařízení bývalých švédských továren značky. První elektromobil by měl být postaven na základně modelu Saab 9-3.
Nové elektromobily se sice budou moci smět jmenovat Saab, ale nebude na nich typické logo. To zobrazuje Gryfa, mytologická bytost. Ten je částečně orlem a částečně lvem. Stejný symbol používá švédská provincie Scania.
Saab, který vyrábí automobily od roku 1947, prodala americká General Motors před dvěma roky nizozemské firmě Spyker Cars. Té se kvůli odmítavému postoji GM nepovedlo prodat Saab vyhlédnutým čínským partnerům a na konci loňského roku vyhlásil silně ztrátový Saab bankrot.
Původní Saab se rozdělil na tři subjekty
Majetek Saabu pak koupila NEVS "Během přibližně 18 měsíců plánujeme uvést na trh náš první elektrický vůz založený na technologii Saabu 9-3 a na nové technologii elektrického pohonu," uvedl ve sdělení předseda správní rady NEVS Karl-Erling Trogen. Firma chce produkovat vozy pro čínský trh, kde vláda do sektoru elektrických vozů silně investuje.
NEVS se dohodla s výrobcem nákladních vozů Scania a zbrojním a leteckým producentem Saab na tom, že nebude na svých produktech používat symbol gryfa, bude ale moci využívat název Saab. Značku po rozdělení původního Saabu vlastnily tři švédské firmy.
Historie Saabu, což je zkratka Svenska Aeroplan Aktie-Bolaget, se začala psát roku 1937. Tehdy vznikla továrna na vojenská letadla. Proto také od roku 1947 byl v jejím logu bombardér. Ten ale po sloučení s firmou Scania roku 1984 nahradil obrázek mytické bytosti Gryfa a vozily ho na přídi jak nákladní vozy Scania, tak i osobní Saaby. Nyní už tedy bude k vidění pouze na náklaďácích.