Malé auto, které má umět velké věci. EX30 je nejrychlejší Volvo a překvapilo cenou

Malé auto, které má umět velké věci. EX30 je nejrychlejší Volvo a překvapilo cenou
Městský crossover přichází s krédem, že i malé auto umí zvládnout velké věci. V případě EX30 to nemusí být marketingová floskule, švédský elektromobil má totiž několik es v rukávu.
Předně sází na design, který mají příznivci švédské značky v lásce, a vzhledově se sladil s nedávno představeným velkým elektrickým SUV EX90, do kterého si může sednout až sedm lidí.
Ačkoli novinka měří na délku jen 4,2 metru a je to tedy nejmenší Volvo v nabídce, uvnitř má díky velkorysému rozvoru poskytnout více místa než CX40. Vedle zadního kufru o objemu 318 litrů má ještě použitelný přední "frunk", kam lze pohodlně uložit například nabíjecí kabely.
Velká panoramatická střecha kabinu osvětluje. Zobrazit 27 fotografií
Foto: Volvo Cars
Eva Srpová Eva Srpová
9. 6. 2023 13:06
Ve Volvu slibovali, že jejich nový elektromobil bude prakticky stejně drahý - nebo levný, chcete-li-, jako ekvivalentní auto se spalovacím motorem. Městský elektrický crossover EX30 se dá koupit od 870 tisíc. Nejvýkonnější varianta bude zároveň nejrychlejším sériovým autem se znakem Volvo.

Prostřednictvím důmyslného videospotu a perfektního načasování příchodu šéfa značky Volvo Jima Rowana na milánské pódium se před publikem v sále a díky live streamu po světě představil nový elektromobil od Volva. 

Volvo EX30 | Video: Volvo Cars

"Je vším, co od Volva čekáte, stejně bezpečné, vybavené a krásné, a přitom v menším balení," představil nový model energický Skot, který byl v minulosti dlouholetým generálním ředitelem designové značky spotřební elektroniky Dyson.

Městský crossover přichází s krédem, že i malé auto umí zvládnout velké věci. V případě EX30 to nemusí být marketingová floskule, švédský elektromobil má totiž několik es v rukávu.

Předně sází na design, který mají příznivci švédské značky v lásce, a vzhledově se sladil s nedávno představeným velkým elektrickým SUV EX90, do kterého si může sednout až sedm lidí.

Ačkoli novinka měří na délku jen 4,2 metru a je to tedy nejmenší Volvo v nabídce, uvnitř má díky velkorysému rozvoru poskytnout více místa než XC40. Vedle zadního kufru o objemu 318 litrů má ještě použitelný přední "frunk", kam lze pohodlně uložit například nabíjecí kabely.

Osoby s povahou švédského architekta budou v kabině EX30 spokojení. Je tak minimalistická, jak jen může být. Před řidičem není jediný displej, dokonce ani head-up s digitální projekcí jízdních údajů. Posádka si bude muset vystačit "jen" s jedinou na výšku ukotvenou centrální obrazovkou s úhlopříčkou 12,3 palce. Volvo už před časem přešlo na infotainment od Googlu, a tak má být ovládání veškerých funkcí maximálně přívětivé. 

Specialitou interiéru je využití recyklovaných materiálů. "Nevytváříme žádný odpad, který vzniká například při stříhání kůže na čalounění. Jako potah v kabině využíváme speciální úpletovou tkaninu z recyklovaných PET lahví, ze které nezůstává jediný odstřižek. Plasty jsou vyrobeny z rozemletých recyklovaných plastových rámů oken, pro jeden typ designu kabiny používáme recyklované džínsy," popisují detaily Volva zástupci značky.

Se zpožděním dorazí na trh také oplastovaná verze Cross Country se speciální "zahrádkou" na střeše.
Se zpožděním dorazí na trh také oplastovaná verze Cross Country se speciální "zahrádkou" na střeše. | Foto: Volvo Cars

EX30 se nabízí ve třech verzích pohonu. Základní jednomotorová s lithium-železofosfátovou baterií s kapacitou 51 kWh (využitelných je 49 kWh), výkonem 200 kW, z 0-100 km/h zrychlí za 5,7 s a nabídne dojezd 344 km. Verze s větší 69kWh, respektive 64kWh nikl-mangan-kobaltovou (NMC) baterií má ujet 480 km a je o čtyři desetiny rychlejší.

Dvoumotorová varianta s NMC baterií poskytne výkon 315 kW, ujede 460 km na nabití a nabídne zrychlení z 0-100 km/h za 3,6 sekundy, půjde tedy o nejrychlejší Volvo v nabídce. Bez ohledu na verzi by se vůz měl nabít z 10 na 80 procent kapacity za 26 až 27 minut. 

Tím nejzajímavějším údajem na Volvu EX30 je ale jeho cena. "Snažili jsme se maximálně o cenovou paritu, tedy aby elektromobil byl cenově srovnatelný se spalovacím modelem v této kategorii," uvádí ceníky produktový manažer Volva Martin Mazari. 

Základní EX30 vyjde na 869 tisíc korun, prostřední na 994 tisíc a nejvýkonnější 1 144 000 korun. Ve své třídě nemá mnoho konkurentů, prémiových elektrických crossoverů do města v Evropě moc není. DS3 E-Tense vyjde na 1,26 milionu. Fiat 500e za 700 tisíc je výrazně menší a jednoúčelovější, Honda e nebo Mazda MX-30 mají moc malý dojezd.

Jako nejbližšího konkurenta pro EX30 Mazari vnímá Audi Q2 se spalovacím motorem, případně plug-in hybridní Mini Countryman. "Nejbližším evropským konkurentem pak bude pravděpodobně nový Smart," uvažuje.  

Malé Volvo, které umí velké věci, se bude vyrábět v čínské továrně Geely a téměř tři čtvrtiny produkce mají zamířit do Evropy a na Blízký východ. První vozy mají dorazit na trhy už koncem roku, do Česka pravděpodobně až začátkem toho příštího.

Verze pohonu Single motor RWD Single motor RWD Twin-motor AWD
Kapacita baterie/využitelná 51/49 kWh (technologie LFP) 69/64 kWh (technologie NCM) 69/64 kWh (technologie NCM)
Výkon 200/272 (kW/k) 200/272 (kW/k) 315/428 (kW/k)
DC nabíjení 10-80 % 27 min 26 min 26 min
Dojezd 344 km 480 km 460 km
Zrychlení 5,7 s 5,3 s 3,6 s
Cena od 869 000 Kč 994 000 Kč 1 144 000 Kč

"Bude to jeden z nejklíčovějších a nejlépe prodávaných modelů v naší nabídce, a to už příští rok," věří Alican Emiroğlu, generální ředitel českého zastoupení Volvo Cars. EX30 by podle očekávání značky mělo oslovit hlavně ženy a mladé páry, a také lidi, pro které byla auta v současné nabídce Volva příliš velká a málo vhodná do měst.

Severská značka chce už v roce 2025 prodávat polovinu svých vozů na elektřinu a v roce 2030 se stane producentem výhradně bateriových aut.

 

Právě se děje

Další zprávy