"Je pravděpodobné, že Model Y skončí na konci roku mezi pěti nejprodávanějšími auty," věští analytik Jato Dynamics Felipe Munoz, kam dále americké elektrické SUV v Evropě míří. Je to vůbec poprvé, co některý z modelů Tesly ovládl čtvrtletní evropský prodejní žebříček. Měsíční už se mu povedlo zdolat několikrát, čtvrtletní však nikoliv.
Munoz podotýká, že za úspěchem Modelu Y stojí navýšení produkce, stejně jako ustupující problémy v dodavatelských řetězcích. Sluší se zmínit, že na začátku roku - a nyní znovu před pár dny - Tesla plošně snížila ceny Modelu 3 a Y napříč světem právě proto, aby podpořila poptávku a navýšila prodeje. A to i za cenu snížení marží a zisku. Ten americké automobilce celosvětově v prvním čtvrtletí klesl o 24 procent na 2,5 miliardy dolarů i přesto, že tržby vzrostly také o 24 procent na 23,3 miliardy dolarů.
Úspěch Modelu Y, který zaznamenal téměř 72 tisíc prodaných kusů, však poškodil někdejší bestseller amerického výrobce. Model 3 se meziročně propadl na necelých 20 tisíc kusů, což stále stačí na druhé místo mezi elektromobily, nicméně z žebříčku nejoblíbenějších aut vypadl. "Vzhledem k popularitě SUV asi není takové překvapení, že poptávka po Modelu Y v porovnání se sourozeneckým sedanem vzrostla," říká Felipe Munoz.
Pozitivně vypadá po delší době celý evropský trh s novými auty. Za první tři měsíce se meziročně zvětšil o 17 procent na 3,22 milionu automobilů - to je nejlepší výsledek od roku 2019. Munoz však přehnaný optimismus trochu krotí. "Nárůst v registracích lze z velké části vysvětlit nakumulovanými objednávkami z minulých měsíců, které nebylo kvůli nedostatku komponentů možné včas vyrobit. Pozorně budeme sledovat, jaký vliv budou mít na růst inflační tlaky následujících měsíců," říká.
Jedním z motorů růstu registrací v prvním čtvrtletí byly elektromobily. Těch se mezi lednem a březnem prodalo podle dat Jato Dynamics 430 700 kusů - o třetinu více než ve stejném období loni. Jejich tržní podíl pak dosáhl 13,4 procenta. Vedle Tesel bodovaly i Volkswageny ID.3 a ID.4, páté místo obsadila Dacia Spring. Naopak plug-in hybridy se meziročně nepolepšily, ale ani nepohoršily: prodalo se jich lehce přes 233 tisíc kusů.
Mezi všemi osobními auty se za Teslou umístily Dacia Sandero, Volkswagen T-Roc, Peugeot 208 a Opel Corsa. Především německé SUV na třetím místě vykázalo meziroční nárůst o 50 procent. Nejprodávanější Škodou se stala šestnáctá Octavia, když je řeč o mladoboleslavské automobilce, tak ta mezi všemi značkami obsadila šesté místo za téměř 167 tisíc prodaných aut. Pokud se budete chtít podívat na 20 nejprodávanějších nových aut v Evropě, rozkřikněte si galerii v úvodu tohoto článku.
Český trh v prvním čtvrtletí roku 2023
V Česku se mezi lednem a březnem letošního roku prodalo 56 341 nových osobních aut. To znamená meziroční nárůst o téměř pětinu. Nejprodávanější značkou je samozřejmě nadále Škoda Auto se skoro 20 tisíci prodanými vozy, následují Hyundai s necelými pěti tisíci a Toyota s 4632 automobily. Mezi modely je s necelými pěti tisíci kusy první Škoda Octavia, následují další mladoboleslavské modely Fabia a Scala. Nejpopulárnějším autem bez okřídleného šípu je celkově sedmé Hyundai i30 s počtem lehce přes dva tisíce prodaných aut.
Mezi značkami pak kromě Škody stojí jistě za pozornost celková čtvrtá pozice Audi a pátá Mercedesu: obě prémiové automobilky tak překonaly kromě Škodovky též třeba Dacii, Hyundai nebo Kiu - tedy výrobce z mainstreamové části trhu. Lídrem pořadí je Volkswagen se skoro 333 tisíci prodanými auty, druhá je Toyota s 220 tisíci vozidly a třetí Peugeot s necelými 179 prodanými kusy.