Vláda program zavedla s cílem zvýšit poptávku po elektromobilech mezi lidmi, kteří by si je jinak nemohli dovolit. Byl to také jeden z předvolebních slibů současného prezident Emmanuela Macrona, které mu pomohly ke znovuzvolení v roce 2022. Začátek programu posunula francouzská garnitura na začátek letošního roku. Původně měl začít dříve, ale francouzské automobilky neměly připraven dostatečný počet vozidel, které vyhovují vládním parametrům.
Vláda na letošek vyčlenila 1,5 miliardy eur na 20 tisíc leasingů. Jejich počet následně zvýšila na 50 tisíc a přislíbila, že nabídku příští rok obnoví. Zájem mělo jen do konce ledna údajně na sto tisíc lidí.
Za úspěšné žadatele v programu, kteří kromě nízkého příjmu musí splnit i další podmínky včetně nutnosti bydlet alespoň 15 km od místa, kde pracují, nebo ročně najet alespoň osm tisíc kilometrů, pak stát zaplatí i prvotní splátku auta - akontaci.
Vláda rovněž nabízí zájemcům o auta peněžní pobídku 5000 až 7000 eur, aby se na silnicích objevilo více elektromobilů. To pro státní pokladnu ročně znamená náklady zhruba jednu miliardu eur.
K tomu, aby mohla být vozidla zařazena do obou programů, musejí splňovat limity pro množství uhlíku, které vzniklo při jejich výrobě a přepravě. Toto opatření má zajistit, aby se do programu nedostala levná vozidla vyrobená v Číně. Byl z nich vyřazen třeba model Spring automobilky Dacia, který se vyrábí v Číně. Automobilky nicméně tato omezení často obcházejí nabídkou vlastního jednorázového bonusu nebo zvýhodněného financování i na modely, které stát nedotuje.
Seznam aut pro sociální leasing obsahuje 24 modelů vyráběných francouzsko-italskou skupinou Stellantis a pět modelů francouzské automobilky Renault. Způsobilý je i Model Y americké společnosti Tesla, nikoli však její Model 3. Ten se totiž dováží z Číny. Příští rok pak přibude do programu sociálního leasingu například očekávaný Renault 5.