Dorostenka bez puberty. Otestovali jsme novou Fabii, nejprodávanější Škodu

Dorostenka bez puberty. Otestovali jsme novou Fabii, nejprodávanější Škodu
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia Zobrazit 30 fotografií
Foto: Škoda Auto
Martin Frei Martin Frei
19. 8. 2021 6:06
Nejprodávanější škodovka přijíždí v novém. Obléká se rafinovaněji, blýskne se bohatší výbavou i moderním interiérem a také je o něco dražší. Včera jsme se poprvé svezli a máme dobré zprávy. Mezi malými auty patří Fabia stále k nejpraktičtějším, ovládá se s elegantní lehkostí a technickými novotami obtěžuje jen tu a tam. Zato nový podvozek je podstatně suverénnější, aniž by tratil na komfortu.

V ateliéru jsme si novou Fabii prohlédli začátkem května. Tentokrát její design musel obstát v reálných a působivých kulisách polského Gdaňsku, kam nás Škoda pozvala na první jízdu. A obstál se ctí, zejména ve srovnání se strohou a ostře řezanou předchůdkyní.

Ta mimo jiné honila vnitřní šířku na malých základech, výsledkem čehož byly dodávkově ploché boky. Novinka stojí na pontonu širším o celých pět centimetrů, z něhož mohli tvůrci nahoře trochu ubrat a vytvořit dojem svalnatější postavy. Podporuje ho i masivnější záď s tlustým sloupkem. Opticky ji odlehčuje hra křivek na víku kufru, do nějž zabíhají vodorovně orientovaná světla. I tyto detaily Fabii o poznání zjemnily.

Uvnitř proběhl stejný převrat jako u Octavie - centrální tablet vyluxoval skoro všechny další ovladače. Palubní deska je proto tenčí a zkrášlují ji dekory úměrné výbavě. V testovaných verzích Style s příplatkovými doplňky působí kabina útulně navzdory chudší povrchové úpravě většiny plastů. Ta obzvlášť vyniká na dveřních výplních s nezvykle zjednodušeným madlem.

Fabii je dalším důkazem, že digitální rozhraní zjednodušuje život výrobci, ale ne uživateli. Proto je dobře, že nižší výbava Ambition má menší tablet obklopený mechanickými tlačítky a manuální klimatizaci s otočnými "kohouty". Kdo si připlatí za automatickou, bude po zásluze potrestán povinností klovat do obrazovky.

Sedadla mají pohodlné kontury i přiměřeně tuhé čalounění, což je další plus proti přehnaně měkké předchůdkyni.

Zvenčí se karoserie protáhla o dlouhatánských jedenáct centimetrů, z toho ovšem na kabinu připadají necelé čtyři. Ostatní pohltila přední deformační zóna a kufr, jehož objem 380 litrů se vyrovná Golfu. Místa na kolena vzadu tedy dramaticky nepřibylo, ale i tak je na tom Fabia dobře. Širší základy navíc dodávají kabině komfortnější volnost v loktech.

Velmi výrazně se nárůst rozměrů podepsal na jízdních vlastnostech. Prodloužení rozvoru o devět čísel je v této kategorii obří skok, a když přičteme o šest centimetrů širší rozchod, je zaděláno na úspěch. Dlužno dodat, že si ho Fabia zasloužila po kotrmelcích minulosti - až nejistě rozevláté předchozí generaci, inspirované zase kritikou příliš tvrdého Rapidu.

Tentokrát boleslavští ladiči skutečně trefili přesný střed a vdechli vozu podmanivou kombinaci pohodlí, obratnosti a těžko popsatelné chuti jet. Čím víc se vzdalujeme Gdaňsku a čím víc se silnice mění z moderních čtyřproudovek v romanticky vinuté formanské cesty s asfaltem flikovaným od osmdesátých let, tím srdnatěji podvozek drží karoserii v rovině a izoluje posádku od nepříjemností kolem.

Zavlní se až při prudších manévrech, jaké typický uživatel asi zkoušet nebude. Nejspokojenější nám auto připadá na prostředních 16palcových kolech, sedmnáctky už si na hrbolech sem tam zabubnují.

A zlatý střed podruhé - motor 1.0 TSI se 70 kW a pětistupňovou převodovkou. Na poměry malých přeplňovaných tříválců se rozjíždí snadno a sílu rozvíjí předvídatelně plynule. Včetně toho, že při předjíždění je lepší podřadit. Na stokilometrovém okruhu silnic první a druhé třídy počítač potvrzuje reálnou spotřebu kolem 5,5 litru.

Silnější verze 81 kW má zřetelně vytažený knot a těsněji poskládanými převody se prokusuje s větší vervou. Odvrácenou stranou je temperament jako z divokých vajec - po nutné prodlevě turba se rozfouká až moc a hned zase potřebuje krotit. Doporučujeme spíš na dálnici než do města.

Základní atmosférický 1.0 MPI slibuje nejméně servisních rizik, ale na dnešní provoz už působí přeci jen líně, což nejlépe dokresluje stovka za 15,5 vteřiny.

Nižší výbava Ambition s motorem 70 kW startuje na 349 900 Kč. Doplníme-li zmíněná 16" kola a pár nejběžnějších doplňků jako kožený multifunkční volant, tempomat, lepší rádio, parkovací senzory, rezervní kolo a metalízu, jsme už na 420 000 korunách.

První seznámení nicméně potvrdilo, že sebevědomé ceně odpovídají i dovednosti. Fabia si ponechala dobré vlastnosti předchůdkyň a mnohé z nich dovedla k lepšímu. Vypadá dobře, jezdí ještě lépe, odveze víc a žere málo. Zbytečné chyby vidíme jen v digitalizaci ovládání komfortních funkcí, ale v tom většina konkurence nemá Škodě co vyčítat.

 

Právě se děje

Další zprávy