Jan Matoušek
23. 12. 2017 7:25
Písmena AMG jsou napevno spojena se sportovními modely Mercedes-Benz. Nebylo tomu ale hned od založení v roce 1967, o které se postarali dva zaměstnanci trojcípé hvězdy. Ti zároveň stavěli také závodní speciály. Mimo jiné i proto, že značka AMG byla nejprve úpravcem mohou nosit její loga také dva modely od Mitsubishi. Přímá spolupráce mezi Mercedesem a AMG začala v roce 1990, o devět let později ve Stuttgartu zakoupili v AMG většinový podíl. Od roku 2005 pak výrobce závodních a sportovních vozů patří plně do koncernu Daimler. V následující grafice si můžete prohlédnout deset nejzajímavějších modelů AMG za uplynulé půlstoletí.
AMG 300 CE 6.0
Z Mercedesu řady W124/C124 odvodili u AMG jeden ze svých nejultimativnějších modelů. Vůz AMG 300 E 6.0 (na snímku kupé CE z roku 1986) má pod kapotou šestilitrový osmiválec naladěný na 286 kW a 566 Nm a spadá do éry, kdy spolupráce mezi dvěma značkami na oficiální úrovni neexistovala a AMG fungovalo jako klasický úpravce. Toto kupé (či obecně upravená W124 s objemem motoru 5.0 až 6.0 litru) si vysloužilo přezdívku The Hammer, v překladu kladivo. Není se co divit, ve své době šlo o nejsilnější vůz ve vyšší střední třídě, přičemž zrychlit z 0 na 100 km/h mu zabere pět sekund. To je teritorium tehdejších supersportů. 300 CE 6.0 přitom vypadá, až na široké pneumatiky, poměrně nenápadně.