Martin Přibyl
Aktualizováno 15. 12. 2018 21:09
Švédský odborný časopis Vi Bilägere od roku 1989 prověřuje odolnost moderních aut proti korozi. Severské zimy totiž znamenají i časté použití posypové soli, která je, jak se ukazuje, problémem i pro karoserie moderních aut. Tradičně s ní mají problémy zejména japonské značky. Podle odborníků z Vi Bilägere je to tím, že spoléhají na to, že odolnost proti korozi zajistí kvalitní lak, evropské automobilky používají v dutinách vosk. Zatímco lak nefunguje, vosk je na švédských prosolených silnicích účinnou ochranou. Pochopila to prý například Mazda, která své vozy určené do Švédska v Evropě dodatečně upravuje. Stejně jako Japoncům se pak nedaří Fordu.
Jak se testovalo?
Pomocí endoskopu Švédové kontrolují, jak jsou uvnitř ošetřeny nosníky karoserie. Pak odmontují plastová obložení (včetně těch v podbězích) a hledají nedostatky v utěsnění škvír mezi karosářskými díly nebo v ochraně podvozku. Zásadní je i kontrola, jestli v autě nejsou místa, která by do sebe mohla nasávat vodu nebo ji společně se špínou zadržovat. Takové skuliny nebo odhalené hlukové izolace mohou nástup rzi urychlit.