Denní spotřeba sto kravských kůží. Sedačky pro luxusní Mercedesy vznikají v továrně pod Řípem

Radek Pecák Radek Pecák
29. 3. 2016 12:46
Povrchovou část sedaček, které jsou namontovány v těch nejluxusnějších typech vozů značky Mercedes-Benz, tvoří ruce zaměstnanců závodu Johnson Controls v Roudnici nad Labem. Kvůli požadavkům designérů zde vyvinuli i některé unikátní technologie.
Nejkvalitnější materiály a dokonalé zpracování charakterizují interiéry současných luxusních typů značky Mercedes-Benz.
Nejkvalitnější materiály a dokonalé zpracování charakterizují interiéry současných luxusních typů značky Mercedes-Benz. | Foto: Mercedes-Benz

Majitelé a uživatelé luxusních Mercedesů třídy E a superluxusních Mercedesů třídy S v posledních letech usedají na sedačky, jejichž povrch stvořily ruce zaměstnanců závodu Johnson Controls v Roudnici nad Labem. Šijí zde také potahy pro typ Mercedes CLS a speciální sportovní modely se sedačkami od firmy Recaro. Rovněž pro ty zákazníky, kteří si objednají speciální typy materiálů a barev v rámci exkluzivního příplatkového programu Designo, se potahy připravují právě zde.

Dříve se z Roudnice expedovaly potahy na sedačky pro téměř všechny typy Mercedesů, dále pak také pro vozy Range Rover, BMW, Mini nebo Ford. Nyní ale v Roudnici vyrábějí především potahy do prémiových aut, které putují skoro výhradně do výrobního závodu Mercedesu v německém Sindelfingenu.

Produkce potahů na levnější typy vozů se přestěhovala do závodů Johnson Controls umístěných jižněji v Evropě, konkrétně do Rumunska a Makedonie.

V minulých letech, kdy byla roudnická továrna vůbec největší ze všech evropských filiálek, prošel závod výraznou restrukturalizací, na kterou navázalo vytvoření a úspěšné otevření Centra náhradních dílů.

V současné době se počet zaměstnanců stabilizoval na tisícovce a závod má na několik let jistou výrobní náplň. Běží kontrakt na výrobu potahů na Mercedes S a začínají se šít sedačky také na novou třídu E, jejíž produkce startuje právě nyní. Roudnický závod získal také kontrakt na budoucí vozy sportovní divize AMG. Kapacita je tak momentálně naplněná na sto procent.

Kromě toho již naplno funguje středisko výroby náhradních dílů, kde je ale zaměstnáno pouze několik desítek lidí. „Tito zaměstnanci patří mezi ty nejzkušenější, protože musí dokázat vyrobit naprosto věrně i takový potah, který měly starší vozy naposledy před mnoha lety,“ informuje ředitel závodu Marcel Míček. Tato část závodu má tedy i speciální sklad, kde se skladují výrobní vzory společně s tehdy používanými látkami a odstíny kůže.

Denně se v Roudnici zpracuje šest kilometrů látky na potahy a také stovka hovězích kůží. Toto množství je ale ještě poměrně nízké v porovnání s dobou před třemi, čtyřmi lety. Tehdy zpracovávali stovky kůží z krav. Kůže, z nichž lze použít největší plochu materiálu, pocházejí především z evropského skotu. Nejen díky klimatickým poměrům, ale i dostatku stravy, jsou kůže z těchto zvířat jedny z nejkvalitnějších a nejlépe využitelných.

Žádnou kůži však nelze zpracovat stoprocentně a také ne všechny části se hodí na nejvíce exponovaná místa, tedy na prostřední část sedáku a opěradla. Proto specialisté každou kůži nejprve pečlivě prohlédnou, křídou vyznačí místa, která vůbec nejdou zpracovat a musí se vyříznout, a také označkují jednotlivé zóny podle kvality. Následně už speciální skener kůži nasnímá a rozhodne o správném polohování při řezání na díly.    

Poměr kožených a textilních potahů se postupně mění ve prospěch těch prvně jmenovaných. Například v rámci třídy E je nyní poměr přibližně 50:50, u třídy S si textilní sedačky objedná jen přibližně 10 procent zákazníků a u malých modelů, na které se také v Roudnici stále určité série šijí, je to zase obráceně.

Denně z Roudnice kamiony odvezou přes tisíc sad potahů do aut, naopak desítka kamionů denně přiváží potřebný materiál. Ve skladu jsme viděli stovky rolí s textilem, také barev kůží je obrovská škála.

Výroba potahu sedačky není - zejména v případě těch luxusních - vůbec jednoduchou záležitostí. Přední sedačka se sešívá často i ze 120 nebo 130 dílů. Proto není divu, že ve výrobní hale jsou každý den během tří směn v permanenci stovky šicích strojů.

Kvůli nápadům designérů, o nichž se dozvídají obvykle půldruhého roku, ale někdy i dva roky před začátkem sériové výroby toho kterého auta, se navíc v Roudnici často musí učit nové technologie. Občas dokonce musí sami výrobní postupy vymyslet. Tak to bylo i v případě barevných pruhů uprostřed opěradla ve speciálních edicích modelu GLA. Zaměstnanci se museli naučit svařovat textilní materiál, a to tak, aby se netřepil a jednotlivé barvy se do sebe nevpíjely. Pracovali na tom téměř rok, ale nakonec se dílo podařilo.

Ještě unikátnější záležitostí než jsou jsou potahy v rámci programu Designo, jsou exkluzivní požadavky zákazníků, kteří si nedokážou nebo nechtějí vybrat ani z tohoto obsáhlého katalogu. Ředitel závodu vzpomíná i na příklad potahů vyráběných podle zaslaného vzorku látky ze sukně se skotským vzorem.

Zákazník sice dostal upozornění, že tento materiál nevyhoví z hlediska trvanlivosti a stálosti barev, on však trval na svém. Prý stejně to auto bude vlastnit jen tři měsíce a pak si zase pořídí nové. Takovéto velmi speciální objednávky ale do Roudnice přicházejí jen zhruba třikrát za rok.  

 

Právě se děje

Další zprávy