Letošní rok 2011 byl v oblasti elektromobility stále ještě testovacím obdobím. A to i přesto, že i u nás je již možné v autosalonu koupit elektromobil Citroën C-Zero a že Nissan Leaf se honosí titulem Evropské auto roku 2011. Dokonce i tuzemská Škoda představila prototyp elektrické octavie, kterou hodlá začít testovat ještě tento rok.
Teprve příští rok skutečně nastane ve většině evropských zemí počátek té pravé éry elektromobilů. Dá se tak usuzovat z informací jednotlivých automobilek o příchodu aut s čistě elektrickým či hybridním pohonem na tuzemský trh.
Velmi aktivní bude Renault, který hodlá začít prodávat mimo jiné i elektrickou dodávku, bratrský Nissan pak i do Česka doveze svůj Leaf. Smart bude mít na trhu novou verzi elektromobilu Fortwo.
Z Ameriky dorazí Volt a Ampera
Zřejmě ještě zajímavější bude příchod hybridů, které umožňují minimálně při městských jízdách čistě elektrický provoz. Z USA dovezou Opel Ampera i známější Chevrolet Volt.
Aktivní bude i Toyota. Jeji Prius Plug in hybrid může jet až stokilometrovou rychlostí do vzdálenosti 20 kilometrů. Ještě než se auto začne příští rok prodávat, poskytla Toyota po celém světě 200 těchto vozů k testům. Jedno z nich jezdilo i v ČR. V současné době má Toyota k dispozici vyhodnocení flotily 20 testovacích plug in Priusů z Londýna. V provozu byly od loňského léta.
A jak test dopadl? Průměrná vzdálenost ujetá při jedné cestě byla necelých 12 km. Automobily se po městě většinou pohybovaly rychlostí 28 km/h nebo nižší. Více než 20 procentům řidičů se na jedno nabití podařilo dojet dál, než uvádí výrobce (20 km při rychlosti až 100 km/h). Čistě na elektrický pohon ujely vozy zhruba třetinu z celkové vzdálenosti.
Načerpání energie na 20 kilometrů trvá přes hodinu
K nabití v průměru stačilo 72 minut. Hlavní výsledek ale je, že v konečném účtování byla ovšem auta o 27 % úspornější než vozy, jimž pod kapotou pracuje dieselový motor s podobnými výkonovými parametry, jaké má hybridní soustrojí Priusu.
V podstatě ve stejné době testovala automobilka BMW ve městě na březích Temže 40 exemplářů vozu Mini E, tedy klasického Mini, přestavěného na elektrický pohon. Během roku auta dohromady ujela více než 415 tisíc kilometrů, za jejich volantem se vystřídalo 32 žen a 106 mužů. Auta zkoušeli příslušníci běžných britských rodin, další zase zaměstnanci některých institucí.
Do centrály BMW v Mnichově se pak sbíhala data z automobilů, dobíjecích stanic a také z dotazníku mezi řidiči, který provedla Oxfordská univerzita. Poznatky pak automobilka využije zejména při dolaďování elektromobilu BMW i3, který má vstoupit na trh za dva roky.
S elektrickými Mini se jezdí více než je průměr běžného vozu
Každý den vozy v průměru ujely skoro 48 kilometrů. To je více než kolik činí britský průměr. V této zemi průměrně řidiči za den ujedou méně než 40 kilometrů.
Při jedné cestě řidič elektrického Mini v průměru ujel asi 15 kilometrů. I to je více než anglický průměr (11 kilometrů)
Nejvíce využívané auto zvládlo za půl roku ujet skoro 13 tisíc kilometrů.
V tiskové zprávě BMW tvrdí, že čtyři z pěti řidičů testovaných Mini E uvedli, že 80 % všech jejich cest by bylo možné absolvovat v tomto elektromobilu. Pokud by mělo Mini E větší zavazadelník a zadní sedadla, 90 % šoférů by jej použilo na všech svých cestách.
Více než čtyři pětiny dotázaných mělo poznatek, že dojezd Mini E, který normálně činí 250 kilometrů, se v chladném počasí zkracuje.
Zvykání na elektromobil trvá týden
Podle dat z nabíjecích stanic byly vozy dobíjeny asi třikrát za týden. Skoro tři čtvrtiny řidičů uvedlo, že by vlastně ani veřejnou dobíjecí stanici nepotřebovalo. Při jejich cestách jim postačí pouze dobíjení doma. Zároveň ale bylo zdůrazněno, že ve Velké Británii chybí síť dobíjecích stanic.
Z kladných vlastností vozu nejvíce řidiči oceňovali tichý chod motoru a jeho akceleraci. Řidičům nevadilo, že museli jezdit opatrně, aby se navýšil dojezd automobilu. Podle BMW to brali jako součást zábavy z řízení.
Asi týden jim trvalo, než si na život s elektromobilem zvykli.
Stejně jako v případě Toyoty Prius Plug in Hybrid ani testování Minií E nekončí. Například při olympijských hrách příští rok v tomto městě bude nasazena celá flotila těchto aut. Elektrická Mini jsou testována rovněž v USA, Německu a Číně.