Dacia už pronikla mezi desítku značek, které u nás prodávají nejvíce nových automobilů. Nová generace vozu Logan, která za pár dní oficiálně vstoupí na trh, má její pozici ještě posílit.
Minulého loganu, který měl svoji premiéru v roce 2004, se v 36 zemích světa za osm let prodaly dva miliony exemplářů.
Nový logan, který vstupuje na trh za cenu 159 900 korun, nabídne zákazníkům prostor pro čtyři dospělé cestující a kufr s objemem 510 litrů. Je sice postaven na stejné podvozkové platformě jako ten minulý, konstruktéři ale vůz natáhli do délky o šest centimetrů a zvětšil se také rozvor. Na délku nyní auto měří 435 centimetrů, jde tedy o typického zástupce nižší střední třídy.
Jak jsem si vyzkoušel na tiskové konferenci k uvedení modelu na trh, se svojí výškou 186 centimetrů najdu na zadním sedadle dostatek místa na kolena i nad hlavou. To přitom bylo přední sedadlo nastaveno pro ideální řidičskou polohu stejně vysoké osoby.
Základní cena je stanovena pro vůz s benzinovým čtyřválcovým motorem 1,2 a s výkonem 75 koní. V základní výbavě kromě povinných prvků, mezi něž dnes patří i stabilizační systém ESP, není ale s výjimkou 4 airbagů nic navíc.
I za lakované nárazníky se připlácí
Druhý stupeň výbavy pak přidává za 15 000 korun lakované nárazníky, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna a dělené a sklopné zadní opěradlo.
Nejvyšší výbavový stupeň Arctica v ceně od 194 900 Kč zákazníkům nabídne navíc například klimatizaci, rádio, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka a také výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče.
Z příplatkové výbavy stojí určitě za zmínku navigační a zábavní systém s dotykovou obrazovkou, za který se připlácí 5800 korun. Má USB vstup a jedno tlačítko pro zesilování a zeslabování zvuku. Všechny ostatní funkce se ovládají prstem na obrazovce.
Pod kapotou se mimo zmíněného základního čtyřválce může objevit i turbomotor 0,9 Tce s výkonem 90 koní, případně turbodiesel 1,5 dCi s výkonem 75 koní. K dispozici bude i verze, která umí spalovat jak benzín, tak i LPG.
Dacia u loganu zvolila zajímavou cenovou politiku. Za logan zákazníci zaplatí naprosto stejné peníze, jako za vloni uvedený model Dacia Sandero. Toto auto je přitom o plných 29 centimetrů kratší, vzhledem k tomu, že je to hatchback, má i výrazně menší zavazadlový prostor a vinou kratšího rozvoru (-3,3 centimetry) také méně místa na zadních sedadlech. Přední část, až po prostřední sloupek, mají ale oba vozy naprosto identickou, stejně tak interiér.
Příchodem loganu, jehož chce tuzemské zastoupení v Česku letos prodat tisíc kusů, plánovaná ofenzíva Dacie nekončí. Zřejmě již na ženevském autosalonu se představí Dacia Sandero Combi a začne se rovněž prodávat užitkový vůz Dokker.