Ďábelsky rychlé kombi. První svezení v Seatu Leon ST Cupra

Radek Pecák Radek Pecák
14. 3. 2015 8:43
Nejrychlejší kombík s pohonem předních kol jsme mohli vyzkoušet i na závodním okruhu ve Španělsku.
Foto: Radek Pecák

Automobilka Seat nyní hodně sází na sportovní notu. Jen svůj model Leon nabízí ve sportovní úpravě Cupra hned ve třech variantách - jako třídvéřový hatchback, hatchback s dvěma páry postranních dveří a naposledy také jako kombi.

Právě verzi kombi mohl redaktor online deníku Aktuálně.cz vyzkoušet ve španělské Barceloně a jejím okolí. Červený automobil, který jsme otestovali jak v městském provozu, tak i na zajímavé horské silnici. Vrcholem pak bylo devět kol na závodním okruhu Castellolí.

Parametry vozu budí úctu. Dvoulitrový benzinový turbomotor se nabízí ve verzi s 265 nebo 280 koňskými silami. S tím silnějším dokáže auto zrychlit z nuly na stokilometrovou rychlost během šesti sekund, maximální rychlost je 250 kilometrů za hodinu.

Video: Aktuálně.cz

Přitom užitné vlastnosti se oproti běžnému leonu st nijak nezměnily. I nadále je  v zavazadlovém prostoru k dispozici 587 litrů a po sklopení zadních opěradel až 1470 litrů.

Poměr cena/výkon je velmi dobrý

Nejrychlejší kombi současnosti s pohonem předních kol nabízí tuzemské zastoupení Seatu za 711 900 korun. Jde o silnější motorizaci - ta slabší se v ČR vůbec nenabízí. Oproti o šedesát koní méně výkonné Octavii RS Combi je tedy o 28 tisíc korun dražší. Španělský vůz však přidává ještě samosvorný diferenciál, adaptivní tlumiče a třeba i světlomety z LED diod.

I zadní náprava se skvěle drží asfaltu.
I zadní náprava se skvěle drží asfaltu. | Foto: Radek Pecák

Ve Španělsku v době našeho testování panovalo slunečné počasí. Teploty se blížily příjemným jarním patnácti stupňům a asfalt byl suchý. Nemůžeme tedy naprosto bezpečně říci, zda stejně skvěle jako na suchém a rovném asfaltu bude Leon ST Cupra fungovat i na mokru či na silnici, jejíž povrch není bezchybný.

Faktem ale je, že španělským konstruktérům se podařilo výborně vyrovnat s přenesením přídělu koní i točivého momentu 350 Nm pouze na kola přední nápravy, což je úkol, jehož splnění mnozí zpochybňovali. Samozřejmě, úkol jim usnadnilo zmíněné použití samosvorného diferenciálu.

Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec v sobě ukrývá 265 nebo až 280 koňských sil.
Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec v sobě ukrývá 265 nebo až 280 koňských sil. | Foto: Radek Pecák

Přestože je kombi oproti hatchbacku zhruba o tři decimetry delší, v zatáčkách jsme vůbec nepociťovali, že je za předními sedačkami ještě velká masa materiálu. Auto se chovalo přísně neutrálně, i při opravdu rychlých průjezdech utažených oblouků neměla záď tendenci odskočit z řidičem předpokládané jízdní stopy.

Při tomto testování jsme jezdili s obsazenými pouze předními sedačkami, v kufru byla naložená cestovní zavazadla o celkové hmotnosti přibližně dvacet kilogramů.

Objem kufru postačí na převoz potřebných zavazadel celé rodiny.
Objem kufru postačí na převoz potřebných zavazadel celé rodiny. | Foto: Radek Pecák

Nevelké zatížení jízdnímu projevu vozu svědčilo. Seat celkem logicky předpokládal, že opravdu spěchat se s tímto autem bude hlavně tehdy, když v něm řidič bude sám, případně se bude snažit ohromit nějakého spolujezdce či spolujezdkyni. Pokud pak poveze děti, tchyni nebo materiál na chatu, pravděpodobně už tolik potenciál vozu využívat nebude. 

Zábava i na závodní trati

Zátah motoru je na čtyřválec až dechberoucí. Příděl maximálního výkonu navíc velmi plynule narůstá a vrcholí až v pásmu 5600 až 6500 otáček za minutu, což jsou na turbomotor výborné hodnoty.

Interiér ozvláštňují některé ozdobné prvky.
Interiér ozvláštňují některé ozdobné prvky. | Foto: Seat

Možnost vytáčet motor do takto vysokých otáček jsme využívali zejména ve stoupáních na zmiňovaném okruhu Castellolí, který leží ve velice členitém terénu. Ve sjezdech jsme pak naopak odzkoušeli červeně lakované brzdy dodávané specializovanou firmou Brembo. Jejich účinek se nám jevil jako odpovídající, byť jsme na okruhu opravdu ostře v každé ze tří tříkolových sérií jezdili pouze v tom prostředním kole. První totiž bylo určeno jako zahřívací, poslední naopak sloužilo pro vychlazení.

Jednou ze zajímavých vlastností Leonu Cupra ST je jeho relativní nenápadnost. Pokud je lakován červenou barvou jako v našem případě, už to sice tolik neplatí, nicméně na karosérii nejsou žádné nadbytečné spojlery, lišty a další ozdoby. Podobné je to i v interiéru, kde je nejnápadnějším prvkem výbavy sportovní volant obalený perforovanou kůží a sešitý bílými nitěmi.

Tyto sedačky jsou standardem, je možné si ale připlatit za skořepinové.
Tyto sedačky jsou standardem, je možné si ale připlatit za skořepinové. | Foto: Seat

Sedačky pak mají po obvodu bílý "lampas" a podobná ozdoba je i na obložení dveří.

Přestože jde o sportovní vůz, řidič ani další členové posádky se nemusí vzdávat komfortních prvků výbavy. O vychlazení interiéru se postará dvouzónová klimatizace, k dispozici je i navigace na dotykovém displeji a třeba i tempomat.

Auto je k dostání jak s manuální šestistupňovou převodovkou, tak i s automatickou DSG. V takovém případě je o 45 tisíc korun dražší.

 

Právě se děje

Další zprávy