Kritika současné generace Škody Superb, která má podle někdejšího moderátora pořadu Top Gear Jeremyho Clarksona světlomety, volant a několik sedaček, a navíc prý má duši jako mrazák, nebyla zdaleka první negativní reakcí této kontroverzní osobnosti na automobily mladoboleslavské automobilky.
Podrobné testy škodovek
Rozsáhlé recenze vozů Škoda z pohledu redaktorů Aktuálně.cz si můžete přečíst zde.
"Předmětem dnešního povídání je Škoda Fabia RS, jejíž předchozí verze byla docela fajn," píše v jednom ze svých sloupků otištěných i u nás ve sborníku Ďábelská jízda.
"Lidé ze Škody mi poslali laminovanou kartu, na níž stojí, že ústředním prvkem Fabie jsou tříbodové bezpečnostní pásy. Skoro jako by mi ji chtěli znechutit. Pokud ano, tak si mohou blahopřát, protože tahle RS mi opravdu k srdci nepřirostla...," píše.
O několik odstavců dále pak uvádí hlavní důvod svého odsudku. "Tenhle ostrý hatchback má jak turbo, tak kompresor, takže by vás měl svádět k tomu, abyste jej řídili, jako by vám hořely vlasy. Měl by vás pobízet, abyste předjeli každého, koho potkáte, zprava nebo zleva a do zatáček zásadně nebrzdili. Ostré hatchbacky by zkrátka měly šumět a jiskřit, jenže RS neumí ani jedno," tvrdí.
Druhý sloupek v téže knize se také týká ostré verze prodejně úspěšného modelu Škody - tentokrát jde o Octavii RS minulé generace. Leccos napoví už titulek článku: Levná tedy rozhodně je, ale šikovná moc ne.
Pasáž o voze začíná chválou: "Všechny škodovky, které jsem v posledních letech testoval, na mě udělaly ohromný dojem. Zaprvé Yeti, snad nejlepší univerzál, jaký jsem kdy řídil, pak Roomster, což je kříženec praktičnosti německého strojírenství a několika parádních designových detailů. A nakonec Škoda Octavia Scout - dokonalá čtyřkolka na venkov, která je šetrná, pohodlná a do kufru se jí vejde celá ovce. Proto jsem se velmi těšil na Octavii RS.
V hodnocení pak píše mimo jiné: "Až na ta velká kola nevypadá kdovíjak sportovně. Sportovní je ale až až, jakmile sešlápnete plyn." "Podvozek je pevný, aniž by s vámi házel, a volant neutrální. Nekoná se žádný ohňostroj, jen solidní sebejistá schopnost vyhovět libovolnému přání i toho nejdravějšího řidiče..."
"Jenže pak jsem si začal všímat mušek. Nejprve jsem měl za to, že brzdy jsou sice trochu moc ostré, ale že si na ně zvyknu. Nezvykl...
O pár okamžiků později v hustém provozu jsem si zkusil opřít ruku o dveře, jenže to nešlo, protože sedačka, která je příliš vysoko, je přišroubovaná hned vedle středního sloupku. Pak už jsem se nedokázal soustředit na nic jiného. Přišlo mi, že sedím vzadu...
Clarkson pak ještě zkritizoval pazvuky z klimatizace, kde se prý ozývalo cosi jako moucha v posledním tažení, a dveřní přihrádku, která nemá vystýlku. Právě tam se ovšem hromadí předměty, které řinčí, drnčí a chřestí (klíče, mince, zapalovače). Pokud je zevnitř jen tvrdý plast, řidič se z toho brzy zblázní. "Slyšíš, Škodo, to se příště nesmí opakovat," tvrdí Clarkson důrazně.
I když například již zmíněný Roomster chválil, ani u tohoto vozu nebyl obdiv bez výhrad. "Jo Roomster je na pohled zvláštní. O tom žádná. Vypadá jako svařený ze dvou různých aut. Jako pomačkaná směska dodávky Pošťáka Pata, perníkové chaloupky a Lancie Stratos. Ale víte co, mně se děsně líbí. Přijde mi neobvyklý, aniž by byl přeslazený. Nápadný, ale ne nevkusný.
O něco dále pokračuje. "Vím, natahuju to. Zdržuju to, protože Roomster má tak trochu Achillovu patu. Za volantem si s ním moc neužijete. "Ovládání je moc rychlé. Stačí lehce pohnout volantem a uááá, auto sebou smýkne za pištění pneumatik a úpění namáhaného plechu... Z mechanického hlediska byla na mém zkušebním kusu dobrá jen automatická převodovka Tiptronic," dodal ještě.
Přesto v posledním odstavci tvrdí, že vůz je sice na silnici nejistý a drsný, ale zároveň kromobyčejně chytrý, dobře vybavený, a co je nejlepší - můj život prozářil podstatně více než mé nové zahradní lucerny..."