Čtyřicet let automobilů ve čtyřech modelech Citroën. Takhle se vyvíjely design, interiér a motory

Citroën CX je podle některých fanoušků značky posledním skutečným modelem s dvojitým šípem ve znaku.
Citroënu Traction Avant se přezdívá bohyně silnic a ve výrobě byl už před druhou světovou válkou. Po jejím skončení vznikal až do roku 1957 a byl unikátní díky hned několika prvkům. Šlo například o první masově prodávaný rodinný vůz s karoserií kolem ocelového monokoku a pohonem předních kol. Ještě důležitější roli pak především v historii Citroënu sehrál tento typ 15-6 H z roku 1954. Poprvé totiž dostal do základní výbavy hydropneumatické odpružení.
Citroën GS je menší než jeho tři kolegové, stále ale jde o rodinný vůz. Optikou dnešních rozměrových segmentů je možné zařadit jej s délkou do 4,2 metru do nižší střední třídy. Ve výrobě se sedan držel mezi lety 1970 a 1986, přičemž v roce 1979 přišel facelift a s ním karoserie typu hatchback, jméno GSA a přizpůsobení designu tehdejším trendům. Vedle základní karoserie se nabízelo také kombi. Toto konkrétní auto vzniklo v roce 1971 a ze stejného roku se může celá řada pochlubit titulem Auto roku. Ve výběru se objevuje proto, že i tady technici použili hydropneumatické odpružení, s nímž vůz jezdí jako po létajícím koberci.
Zpět však k velkým limuzínám s modelem CX, který přímo nahradil legendární model DS. S menší řadou GS sdílí CX například aerodynamické kryty zadních kol nebo také dlouhověkost. Auto se vyrábělo mezi roky 1974 a 1991 (vystavovaný vůz je z roku 1989, což je poznat podle plastových prvků karoserie), přičemž vzniklo až 1,2 milionu automobilů. Podobně jako GS, i CX má titul Auta roku 1975. Vedle sedanu vznikalo i kombi, případně sedan s prodlouženým rozvorem.
Xantia není nástupcem řady CX, je o něco menší a spadá do kategorie střední třídy, jinak řečeno manažerských vozů. Spolu s liftbackem se mezi lety 1992 až 2002 (v Íránu vůz vznikal do roku 2010) vyrábělo také kombi. V útrobách vozu pracuje hydropneumatický podvozek Hydractive II z větší řady XM, který oproti řešení třeba v CX dostal řídicí elektroniku a další řadu vylepšení. Zobrazit 24 fotografií
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
2. 11. 2017 12:11
Na premiéře výrazně omlazeného Citroënu C4 Cactus byla k vidění nejen tato novinka, ale také hned čtyři významné modely z historie francouzské automobilky. Traction Avant, GS, CX a Xantia mají společného hodně. Například charakter pohodlného přepravníku s hydropneumatickým odpružením, pokaždé ale v trochu jiné podobě. Vedle toho pak tato čtveřice dobře ilustruje, kam se automobilový průmysl od poloviny padesátých let do začátku 21. století posunul. O tom je následující galerie.

Přehled v Česku aktuálně nabízených modelů Citroën najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy