Praha - Dealeři značky Chevrolet v České republice nečekají až do konce termínu, který americký koncern stanovil pro stažení se z Evropy.
Jen několik měsíců po oficiálním oznámení koncernu General Motors , že do konce roku 2015 přestane prodávat v Evropě automobily se značkou Chevrolet, prodejci rezignovali.
Zatímco loni měla tato značka v Česku zhruba tři desítky prodejen, v polovině letošního roku to už bude zhruba o polovinu méně, přiznal online deníku Aktuálně.cz zdroj z tuzemského zastoupení Chevroletu.
Chevrolet v posledních letech v Česku podle Sdružení prodejců automobilů prodával necelé tři tisícovky vozů, v žebříčku značek se pohyboval uprostřed druhé desítky.
Prázdný už je například showroom Chevroletu v Ústřední ulici v pražských Štěrboholech. Nápisy na skleněných výlohách hlásají, že prodej nových vozů zde skončil poslední dubnový den. Od začátku května mohou vlastníci vozů této značky využívat servis v hlavním areálu dealerství Auto-Staiger. Předseda představenstva společnosti Miroslav Procházka v dopise zákazníkům sdělil, že servisní služby budou poskytovány nadále a poděkoval jim za dosavadní přízeň.
Ránu zasadilo i zdražení
Další dealeři se k uzavření prodejních míst chystají. „Dojde k tomu v průběhu několika málo příštích měsíců,“ říká například manažer jednoho ze středočeských prodejců, který si nepřál být jmenován. Firma se podle něj snažila se Chevroletem dohodnout na finančním vyrovnání. „Moc ochotní nebyli, nakonec nám zaplatí řádově několik stovek tisíc korun,“ dodal.
Lidé o značku ztrácejí zájem nejen proto, že automobilka už Evropu nepokládá za důležitý trh pro tuto značku, ale také kvůli nedávnému opakovanému zdražení klíčových modelů. „Je to různé model od modelu, ale v průměru je to o deset až dvacet procent,“ říká Ondřej Běhal ze serveru vybermiauto.cz, který se změnám v cenících automobilek dlouhodobě věnuje. "Také se zkrátila původně pětiletá záruka na běžnější tři roky," dodává.
Chevrolet zdražil hlavně vozy, která si zájemci objednávají takzvaně do výroby. Skladová auta doprodává za původní ceny. V tuto chvíli však už prakticky žádná nejsou.
Chevrolet v Evropě prodával hlavně vozy vyráběné v Koreji, konkrétně šlo o modely spark, aveo , cruze, malibu, captiva, trax a orlando. Teoreticky si, podle oficiálního vyjádření značky, může případný zájemce objednat nový Chevrolet ještě v prosinci příštího roku.
Servis zůstane
„Zájem není prakticky žádný. Když někomu řekneme, kolik auto stojí a přiznáme, že srovnatelný vůz značky Opel je o desetitisíce levnější, lidé pochopitelně volí německý vůz,“ přiznává Jiří Dědek, majitel několika autosalonů na východě Čech, který už od devadesátých let nabízel tehdy ještě značky Daewoo. Tu později koupil právě Chevrolet. Souběžně ale prodával i Opely.
„Zatím ale vývěsní štít Chevrolet nesundám, minimálně proto, že tu budeme nadále provozovat servis Chevrolet,“ vysvětluje. Jeho zaměstnanci prodávali ročně zákazníkům mezi 300 až 400 automobilů značky Chevrolet. V roce 2010 to bylo dokonce 560 aut. Prostory, které již pro Chevrolet nepotřebuje, využije Dědek k rozšíření dealerství Opelu. Tam také najdou uplatnění zaměstnanci.
V servisní místa se promění většina dealerství Chevroletu. Ani to však není pro koncesionáře příliš perspektivní záležitost. Do autorizovaných servisů totiž v Česku jezdí se svými vozy jen po dobu trvání záruky, tedy maximálně pět let. Poté svěřují opravy zpravidla menším neznačkovým firmám.
Lépe na tom budou ti, kteří získají smlouvu na prodej automobilů jiné značky. Logicky se nabízí Opel, který je stejně jako Chevrolet ve vlastnictví amerického koncernu General Motors.
„Přebíráme tři dealerství – po jednom v Praze, v severních Čechách a na Moravě,“ upřesňuje tiskový mluvčí tuzemského zastoupení Opelu Martin Hejral. Více to podle něho nebude hlavně proto, že velká část dealerů Chevroletu již Opely ve svém portfoliu měla i předtím.
Opel sází na to, že zákazníci Chevroletu pochopí, že Opely jsou technicky podobné vozy, s jakými byli dosud zvyklí jezdit. „Máme k dispozici databázi zákazníků Chevroletu a postupně je budeme oslovovat. Máme pro ně připravený i určitý motivační program,“ dodává Hejral.
Lancia ještě zůstává
V poslední době se v Česku proslýchalo, že se z tohoto regionu stáhne také italská značka Lancia. Vedení koncernu Fiat chce totiž klást větší důraz na značky Jeep a také Alfa Romeo.
„Značka Lancia v ČR nekončí ,“ kategoricky to však odmítá mluvčí zastoupení Fiatu Janka Konečná.
Přiznává nicméně, že počty prodávaných kusů nejsou příliš vysoké. Za rok se v Česku neprodají ani dvě stovky Lancií, přičemž hlavním modelem je Voyager. Proto je možné očekávat, že současný počet sedmi dealerů se v budoucnosti zredukuje.