Češi přestávají být odvážní. Pestrobarevná auta vychází z módy, silnice ovládly bílá a šedá

Jan Markovič Roman Šitner, Jan Markovič
15. 7. 2016 17:36
Automobilky reagují na zvýšený zájem o bílou a šedou barvu tím, že tyto laky nabízí hned v několika odstínech a provedeních. Škodovkáři tak například jezdí v sedmi verzích šedi a v pěti bílých barvách. Češi se nehrnou ani do dalších alternativních barev. Luxusní značky stále drží černou.
Škoda Superb má na výběr bílou v pěti verzích, jejichž odlišnosti naznačují názvy Candy, Moon, Pure, Pearl a Cream.
Škoda Superb má na výběr bílou v pěti verzích, jejichž odlišnosti naznačují názvy Candy, Moon, Pure, Pearl a Cream. | Foto: Škoda Auto

Jediné dvě barvy mají více než polovinu českého trhu s auty. V dohledatelné historii se to nikdy nestalo. Až letos. Bílá společně s šedou dokázaly to, co žádná jiná dvojice před nimi. Přitom právě tyto barvy byly ještě před pár lety jen okrajovou volbou. Dřívější králové modrá a červená na ně letos rozhodně nemají.

Z údajů v registracích vozidel vyplývá, že bílá se stává stále módnější a její podíl na trhu roste. Šedá roste ještě výrazněji. Naopak před dekádou mimořádně populární stříbrná se zařadila mezi neoblíbené barvy, kterou má jedno nové auto z pěti set. Pět nejpopulárnějších barev má 87 nových aut ze sta. O zbytek se dělí ostatní odstíny.

Nejpopulárnější barvy aut v Česku

(první pololetí 2016, barva, podíl v procentech, značky, u kterých je nadprůměrně zastoupena.)

1    bílá    29,2    Toyota, Dacia, Hyundai, Peugeot
2    šedá    21,2    Lexus, Peugeot, Ford, Volkswagen
3    modrá    13,6    Maserati, Dacia, Subaru, Ford
4    černá    12    Bentley, Porsche, Infiniti, BMW
5    červená    11,1    Ferrari, Mazda, Alfa Romeo, Honda.
6    hnědá    7    Honda, Kia, Opel
7    zelenožlutá    2,8    Ferrari, smart, Škoda
8    zelená    1,8    Lada, Jaguar, Mini
9    oranžová    0,8    DS, Mini, Peugeot
10    stříbrná    0,2    Subaru, Porsche, Volvo
11    žlutá    0,1    Subaru, Land Rover, Kia
12    fialová    0,1    DS, Nissan, Lada
    ostatní    0,1   

Zdroj: Jan Markovič

Je třeba upřesnit, že vítězství dvou barev a dominanci pěti ještě neznamená monotónnost vozového parku. I bílou většina výrobců nabízí ve dvou verzích - obyčejnou a dražší s perleťovým efektem. Například Škoda Superb jde ještě dál a na výběr má bílou v pěti verzích, jejichž odlišnosti naznačují názvy Candy, Moon, Pure, Pearl a Cream.

Šedá už má u větších výrobců bezpočet variant. Zmíněný Superb ji nabízí v sedmi odstínech. Ty už na rozdíl od bílé odliší i méně zkušené oko - přece jde o barvy od výrazně světlé po tmavé.

Módnost šedé se ale tolik netýká prémiových značek. U těch i nadále většinu prodejů tvoří dvojice bílá a černá. Platí to pro Audi, BMW i Mercedes.

Zajímavostí je, že bílá se stává stále atraktivnější nejen třeba u Audi, kde má tuto barvu každé třetí auto, ale i u Ferrari, které je bílé každé páté a dříve dominantní červenou už má jen polovina prodejů. Bílé byly i dva ze sedmi letos v Česku prodaných Rolls-Royců.

Zelená barva tvoří jen necelá dvě procenta českého trhu, ale například u Lady tvoří šedesát procent prodejů (možná v Rusku jiné barvy došly), v případě Lamborghini jde o tři auta ze sedmi prodaných.

Výbavy aut na českém trhu si můžete prohlédnout na webu Vybermiauto.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy