Jediné dvě barvy mají více než polovinu českého trhu s auty. V dohledatelné historii se to nikdy nestalo. Až letos. Bílá společně s šedou dokázaly to, co žádná jiná dvojice před nimi. Přitom právě tyto barvy byly ještě před pár lety jen okrajovou volbou. Dřívější králové modrá a červená na ně letos rozhodně nemají.
Z údajů v registracích vozidel vyplývá, že bílá se stává stále módnější a její podíl na trhu roste. Šedá roste ještě výrazněji. Naopak před dekádou mimořádně populární stříbrná se zařadila mezi neoblíbené barvy, kterou má jedno nové auto z pěti set. Pět nejpopulárnějších barev má 87 nových aut ze sta. O zbytek se dělí ostatní odstíny.
Nejpopulárnější barvy aut v Česku
(první pololetí 2016, barva, podíl v procentech, značky, u kterých je nadprůměrně zastoupena.)
1 bílá 29,2 Toyota, Dacia, Hyundai, Peugeot
2 šedá 21,2 Lexus, Peugeot, Ford, Volkswagen
3 modrá 13,6 Maserati, Dacia, Subaru, Ford
4 černá 12 Bentley, Porsche, Infiniti, BMW
5 červená 11,1 Ferrari, Mazda, Alfa Romeo, Honda.
6 hnědá 7 Honda, Kia, Opel
7 zelenožlutá 2,8 Ferrari, smart, Škoda
8 zelená 1,8 Lada, Jaguar, Mini
9 oranžová 0,8 DS, Mini, Peugeot
10 stříbrná 0,2 Subaru, Porsche, Volvo
11 žlutá 0,1 Subaru, Land Rover, Kia
12 fialová 0,1 DS, Nissan, Lada
ostatní 0,1
Je třeba upřesnit, že vítězství dvou barev a dominanci pěti ještě neznamená monotónnost vozového parku. I bílou většina výrobců nabízí ve dvou verzích - obyčejnou a dražší s perleťovým efektem. Například Škoda Superb jde ještě dál a na výběr má bílou v pěti verzích, jejichž odlišnosti naznačují názvy Candy, Moon, Pure, Pearl a Cream.
Šedá už má u větších výrobců bezpočet variant. Zmíněný Superb ji nabízí v sedmi odstínech. Ty už na rozdíl od bílé odliší i méně zkušené oko - přece jde o barvy od výrazně světlé po tmavé.
Módnost šedé se ale tolik netýká prémiových značek. U těch i nadále většinu prodejů tvoří dvojice bílá a černá. Platí to pro Audi, BMW i Mercedes.
Zajímavostí je, že bílá se stává stále atraktivnější nejen třeba u Audi, kde má tuto barvu každé třetí auto, ale i u Ferrari, které je bílé každé páté a dříve dominantní červenou už má jen polovina prodejů. Bílé byly i dva ze sedmi letos v Česku prodaných Rolls-Royců.
Zelená barva tvoří jen necelá dvě procenta českého trhu, ale například u Lady tvoří šedesát procent prodejů (možná v Rusku jiné barvy došly), v případě Lamborghini jde o tři auta ze sedmi prodaných.
Výbavy aut na českém trhu si můžete prohlédnout na webu Vybermiauto.cz.