Autoklub ČR zveřejnil výsledky svého nezávislého testu zimních pneumatik v rozměru 205/55 R16 typickém třeba pro Škodu Octavia. Mezi osmi porovnávanými pneumatiky renomovaných značek takzvaného prémiového segmentu zvítězila letošní novinka od Continentalu – zimní guma označovaná jako WinterContact TS860 vyráběná v továrně na Slovensku.
Kromě ní se nejvyššího hodnocení "velmi dobrý" dočkaly ještě pneumatiky Michelin Alpin 5 a Dunlop Winter Sport 5. Jde o dražší pneumatiky v ceně více než dva tisíce korun za kus. Žádná z testovaných gum nedostala horší vysvědčení jak "vyhovující", tedy trojku na školní stupnici.
Český autoklub tradičně testuje pneumatiky na zkušebním polygonu ve švýcarském Ulrichenu. Gumy byly obuté na vozech Audi A3 a Volkswagen Golf. Pneumatiky se zkoušely na suchu, mokru i sněhu a každý povrch do celkového hodnocení přispěl třetinou.
Jak správně vybrat pneumatiku? A nestačí jen celeroční? Podívejte se na video:
Kromě objektivních disciplín, jako je měření brzdných drah, hlučnosti, záběru na sněhu nebo odolnosti proti akvaplaningu, se hodnotilo i subjektivně. Takzvaný "handling" na každém ze tří typů povrchu zahrnoval stabilitu jízdy, odezvu na řízení, lineární růst boční síly a změnu jízdního pruhu.
Takzvanou referenční pneumatikou byla zvolena michelinka, která tak dostala v každé hodnocené disciplíně sto procent. Ostatní gumy jí buď překonávaly, nebo za ní zaostávaly. Dvanáct z devatenácti hodnocených disciplín vyhrála nová continentalka, která zvítězila nejen celkově, ale také na suchu a sněhu. Pouze na mokru byla o něco lepší referenční michelinka.
"Všechny pneumatiky hodnotíme jako vhodnou variantu pro bezpečnou jízdu v zimních podmínkách." uvedl za pořadatele Václav Špička z Autoklubu. Rozdíly v některých disciplínách ale byly poměrně velké. Například v okamžiku, kdy vítězná pneu Continental WinterContact TS860 po brzdění z rychlosti 100 km/h na mokru už stála, gumy značek Pirelli a Hankook ještě jely rychlostí 39 km/h a vyšší.
Autoklub také měřil rozdíly mezi údaji na takzvaných EU štítcích informujících spotřebitele o základních parametrech pneumatik a realitou. Zatímco u valivého odporu ovlivňujícího spotřebu paliva údaje seděly, u hluku se u michelinky lišily téměř o pět decibelů, přičemž realita byla hlučnější než údaj na štítku.
Výsledky testů zimních pneumatik zveřejnil před časem také německý autoklub ADAC. Ten porovnával gumy ve třech rozměrech. Zimní o velikosti 185/65 R15 pro menší vozy a 225/45 R17 pro manažerská auta, celoroční v rozměru 205/55 R16, tedy stejném jako český autoklub.
Výsledky německého a českého autoklubu se dost liší, a to i když pomineme fakt, že ADAC vůbec nezkoušel v tuzemsku vítěznou continentalku. V menším rozměru získala vítězství zimní pneumatika Goodyear Ultragrip 9. Ta u Autoklubu ČR skončila až pátá z osmi hodnocených produktů. Ve větším rozměru dominovala u ADAC guma Dunlop Winter Sport 5, bronzová ve výsledcích Autoklubu ČR. Největší rozdíl je u italské pneumatiky Pirelli Sottozero 3. Ta skončila v testu českého autoklubu poslední a u ADAC v rozměru 225/45 R17 druhá ze třinácti.
Nejlepší celoroční pneumatika Michelin CrossClimate XL dosáhla podobného výsledku jako podprůměrná specializovaná zimní pneumatika, například barumka.
ADAC v menším rozměru testoval také gumu českého výrobce Barum pod označením Polaris 3. Ve výsledkové listině pneumatika obsadila dvanácté místo z patnácti porovnávaných produktů, čemuž přibližně odpovídá i její cena. Největší problémy měla na mokrém povrchu, zaskvěla se malým opotřebováním. Celkově obstála s hodnocením "vyhovující", tedy trojkou.
Metodika ADAC se od hodnocení českého autoklubu mírně liší. Výsledkům na suchu nedává takovou váhu jako chování na mokru a sněhu, samostatnými kategoriemi jsou hodnocení opotřebení, hluku nebo vlivu na spotřebu paliva.