Rekordní zájem Čechů o nová auta vede k tomu, že jejich ceny rostou. Tento trend se datuje už od konce roku 2013, kdy došlo ke skokovému oslabení koruny. V letošním roce zatím zdražily své modely například značky Ford a Renault.
„V roce 2016 se zatím zvyšují zejména ceny aut, která byla loni velmi úspěšná v prodejních statistikách,“ tvrdí Martin Lankaš z portálu Vybermiauto.cz. Ten se cenám nových aut systematicky věnuje.
Například Ford Fiesta, loni druhé nejoblíbenější malé auto na českém trhu podle počtu nových registrací, zdražil v rozmezí od tří po 33 tisíc. O pět tisíc se zvýšila i cena většího Focusu, který patří mezi populární rodinná auta.
„Dlouho jsme ceny drželi na stejné úrovni, ale teď reagujeme na zvyšování cen u konkurence. Roli hraje také slabá koruna a fakt, že v Česku jsou ceny nižší než ve většině okolních zemí,“ vysvětluje Martin Linhart, tiskový mluvčí Ford Motor Company v Česku.
Jeho slova potvrzuje pohled do německého ceníku. Zatímco nejlevnější třídveřová Fiesta 1.2/44 kW Ambiente stojí v Česku i po zdražení 235 990 korun, v Německu 10 950 eur, tedy přibližně 296 tisíc. Fiesta zůstává i po zdražení mezi dostupnějšími vozy své kategorie, jak se můžete přesvědčit v přehledu všech verzí malých hatchbacků do 250 tisíc korun.
Porovnání Capturu s konkurenty
Malé SUV Renault Captur jsme porovnali s podobnými vozy Citroën C4 Cactus a Nissan Juke - podívejte se zde. Parametry připraveného srovnání můžete přidávat a ubírat dle vlastních preferencí, dají se porovnávat i jiné verze nebo modely.
Americká značka loni v tuzemsku zaregistrovala o 23 procent nových aut víc než v roce 2014. Ještě úspěšnější byl Renault s nárůstem o 28 procent. Také jeho nové vozy letos zdražily. Například malé modely Clio a Captur o dva až pět tisíc s výjimkou nejlevnějších verzí, rodinné Mégane Grandour a Scénic o pět tisíc a velkoprostorový Espace o patnáct tisíc.
O šest až devět tisíc se zvýšila cena dalšího oblíbeného vozu mezi českými motoristy – Seatu Leon. Třináct tisíc navíc si připlatí zájemci o nový Jeep Renegade ve výbavě Trailhawk určené do těžšího terénu. Jeep loni navýšil registrace nových aut na českém trhu téměř na dvojnásobek v porovnání s rokem 2014.
Už koncem loňského roku se zvyšovaly ceny některých nových aut u suverénního lídra českého trhu, Škody Auto. V polovině listopadu zdražily superby, fabie a většina octavií. Úspěšný manažerský Superb se od té doby plošně prodává o patnáct tisíc dráž než před tím. Nejoblíbenější malé auto v Česku, Fabia, zdražilo ve všech provedeních o pět tisíc.
Škoda tím v obou těchto segmentech, tedy mezi malými hatchbacky i manažerskými auty, vyvolala vlnu zdražování. Ostatní značky se většinou její cenotvorbě přizpůsobují.
Ne všechny značky a ne všechny modely se trendu zdražování přizpůsobily. Velká část z nich letos hýbala s cenami oběma směry. Například Peugeot sice zdražil základní verzi modelu 2008 o deset tisíc a zrušil dvacetitisícový bonus při přenechání ojetiny na protiúčet, ale zároveň o deset tisíc snížil první cenu většího SUV s označením 3008. Navíc tento týden dočasně zlevňuje většinu svých aut.
Cenové pohyby oběma směry registrujeme u Citroënu, a to i v rámci jednoho modelu. Úspěšná osobní verze dodávky Berlingo v některých verzích zdražila až o patnáct tisíc, jiné ceníkové položky jsou ale o deset tisíc levnější. Za stejnou cenu 339 900 korun tak lze nyní pořídit shodně vybavené auto s benzinovým a naftovým motorem.
Oblíbený rodinný model Kia cee´d v modernizovaném provedení pro rok 2016 s benzinovými motory zlevnil o 5 až 25 tisíc, zájemci o naftový motor ale zaplatí o patnáct tisíc víc. Levněji než loni pořídit zájemci většinu verzí Hondy CR-V. Benzinové motory stojí až o 40 tisíc méně, naftové o deset tisíc zdražily.
Ceníky a redakční testy modelů uvedených v článku naleznete po kliknutí na jejich aktivní jméno.