Jan Matoušek
Aktualizováno 20. 12. 2019 22:29
Bez elektrifikace se automobilky ve světě stále se zpřísňujících nařízení kolem emisí minimálně v Evropě neobejdou. Nabídka nejen čistých elektromobilů, ale i hybridů a plug-in hybridů proto v posledních letech rychle roste. Zájem o ně ale limituje řada faktorů - tím největším je cena. Dalo by se předpokládat, že s rozšířením elektromobility budou ekologická auta levnější. Jaká je ale realita?
Situace na českém trhu
Jak to vypadá na českém trhu? Prodejně vlastně docela podobně jako celosvětově - nejpopulárnější jsou stále auta se spalovacím motorem. Celkem se dle statistik SDA od ledna do listopadu letošního roku prodalo 231 208 nových automobilů. Naprostá většina má přitom spalovací motor, preferovanější je mezi Čechy benzinový agregát.
Elektromobilů bylo v Česku za jedenáct měsíců zaregistrováno 705 kusů, počítáme-li tam i 115 kusů automobilky Tesla, které SDA řadí do kolonky "nezařazeno". Zatím 19 automobilů z tohoto počtu připadá na Škodu Citigo-e iV, vzhledem k tomu, že automobilka ještě letos stihla vyprodat úvodní 500kusovou sérii elektrického Citigo, lze s jejich registracemi předpokládat razantní zvýšení počtu elektromobilů.
Hybridních vozů se podle SDA za prvních jedenáct měsíců letošního roku prodalo 7533 kusů. Jsou v tom však nejen klasické hybridy, ale i plug-in hybridy. Samotných hybridů do zásuvky bylo dle SDA prodáno 431 kusů včetně 80 kusů Superbu iV a sedmi kusů BMW i3 s prodlužovačem dojezdu.
Pro srovnání - za celý loňský rok se v Česku prodalo 261 437 nových automobilů. Elektromobilů bylo z tohoto počtu 703 kusů, budeme-li tam opět počítat i Teslu. Už do listopadu tedy český trh zvládl toto číslo překonat. To samé platí i o hybridech - celkem se jich loni za celý rok prodalo 4831 kusů, z toho 278 kusů bylo plug-in hybridních. SDA mezi taková auta ale i loni započítalo 35 kusů BMW i3 s prodlužovačem dojezdu.