Prodeje rostou, ceny ale nepadají. Proč jsou elektrická auta dražší než v minulosti?

Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 20. 12. 2019 22:29
Bez elektrifikace se automobilky ve světě stále se zpřísňujících nařízení kolem emisí minimálně v Evropě neobejdou. Nabídka nejen čistých elektromobilů, ale i hybridů a plug-in hybridů proto v posledních letech rychle roste. Zájem o ně ale limituje řada faktorů - tím největším je cena. Dalo by se předpokládat, že s rozšířením elektromobility budou ekologická auta levnější. Jaká je ale realita?
Foto: Jato Dynamics

Stále velké rozdíly

Mimochodem jak moc velký cenový rozdíl mezi spalovacím a čistě elektrickým vozem aktuálně je, ukazuje graf průměrné ceny vozů prodaných za prvních deset měsíců letošního roku.

V Evropě jde u spalovacího vozu o průměrnou cenu v přepočtu asi 792 tisíc korun, kdežto u elektromobilu o průměrnou cenu 1,169 milionu korun. Výjimkou je Norsko, tam je elektromobil v průměru levnější než vůz se spalovacím motorem. To nicméně především kvůli státní podpoře elektromobilů v podobě daňových úlev a následnému znevýhodňování spalovacích motorů.

Nejmenší rozdíl v cenách je v Číně, v přepočtu jde o necelých 14 tisíc korun. Naopak v USA je i kvůli přítomnosti Tesly rozdíl markantnější - v přepočtu asi 361 tisíc korun.

 

Právě se děje

Další zprávy