Rok 2016 se do dějin české automobilové branže zapíše jako rok prodejních rekordů. Po letošních jedenácti měsících se na tuzemském trhu zaregistrovalo více nových osobních aut (237 780 ks) než za celý loňský rok (230 857), který byl dosud historicky nejúspěšnějším.
Částečně je však tento trend daný velmi nízkými českými cenami na českém trhu v porovnání se zahraničím. Podle agentury Médea Research se devět procent registrovaných aut do tří měsíců odhlásí a skončí v sousedních zemích, zejména na západ a jih od Česka.
Přesto je růst zájmu o nová auta v Česku nesporný a potvrdil ho i letošní listopad, v němž se zapsalo do registru nových aut o třináct procent více osobních vozů než před rokem. S počtem 23 161 vozů šlo o třetí nejsilnější měsíc všech dob po letošním červnu a květnu.
Stejně jako v Evropě už i v Česku dominují prodeji terénní auta, jejichž drtivou většinu tvoří SUV, která se jako vozy do terénu spíše jen tváří. V říjnu i listopadu šlo podle statistik o nejpočetnější kategorii nových aut, když její podíl přesáhl 21 procent. Stejně jako v Evropě jsou ale tato čísla poněkud zkreslená, protože míchají dohromady typy aut (SUV bez rozdílu velikostí) a velikostní třídy (kompakty velikosti VW Golf 20,89 % nebo malá auta velikosti Škody Fabia - 19,06 %).
Hegemonem českého trhu zůstává Škoda Auto, jejíž podíl v listopadu přesáhl 32 procent a meziroční růst 17 procent. Čtyři její modely dominují žebříčku nejoblíbenějších nových aut, který si celý můžete prohlédnout zde.
Níže se můžete podívat na deset nejúspěšnějších značek za listopad 2016 podle nových registrací osobních aut na českém trhu. Umístění v závorce znamená průběžné pořadí v letošním roce:
1. (1.) Škoda 7468
2. (2.) Volkswagen 2553
3. (3.) Hyundai 1817
4. (4.) Ford 1529
5. (6.) Renault 1047
6. (5.) Dacia 897
7. (11.) Mercedes 753
8. (8.) Opel 709
9. (7.) Kia 668
10. (9.) Peugeot 637
Kliknutím na aktivní názvy značek otevřete přehled jejich nejprodávanějších modelů včetně ceníků, výbav, technických dat, redakčních testů a dalších podrobností.
Za pozornost stojí zejména podzimní jízda Mercedesu, který se v listopadu vyšplhal na historicky nejlepší umístění - sedmou příčku. Meziročně se zlepšil o více než 64 procent. Dařilo se také Renaultu, který se po delší době opět dostal v žebříčku před svou superlevnou koncernovou sestru - Dacii. Vynikajících výsledků dosahuje v závěru roku také Volkswagen (v listopadu +36 %).
Letošní meziroční růst trhu s novými auty v Česku činí po jedenácti měsících téměř třináct procent. Devět z deseti nejúspěšnějších značek prodalo zatím více aut než loni, výjimkou je Ford, jemuž k loňskému výsledku schází mizivých 45 vozů.