Budoucnost v podobě aut bez řidiče bude zábavnější, než si umíme představit, tvrdí šéf Audi Stadler

Ondřej Běhal
14. 10. 2016 6:47
Jel v autě bez řidiče na závodním okruhu rychlostí 240 km/h, takže věří, že éra autonomních vozů bude nejen praktická, ale také sexy. Zpovídali jsme na pařížském autosalonu nejvýše postaveného muže automobilky Audi Ruperta Stadlera.
Šéf Audi Rupert Stadler při rozhovoru na autosalonu v Paříži.
Šéf Audi Rupert Stadler při rozhovoru na autosalonu v Paříži. | Foto: Ondřej Běhal

Tou otázkou jsme museli začít, i když jsme věděli, že to pro něj nebude příjemné téma. Někteří kolegové v redakci dokonce prorokovali, že kvůli novým informacím o hlubším zapojení Audi do aféry Dieselgate s šidícími naftovými motory děláme poslední rozhovor s Rupertem Stadlerem v roli šéfa Audi.

Cítíte se ve své pozici silný poté, co náhle a nečekaně skončil šéf vývoje Audi Stefan Knirsch a poté, co média píší, že podíl Audi na aféře Dieselgate byl větší, než se myslelo?

"Samozřejmě. A doufám, že ze mě nemáte pocit, že jsem ve velkém napětí. Cítím se v pohodě, snažím se dělat práci profesionálně. Neřídím komentáře médií. Samozřejmě že to, co se stalo v minulých týdnech, není k smíchu, ale soustředím se na svůj byznys, na komfort lidí ve firmě. Ztratit šéfa vývoje je těžké, ale někdy musím s takovými situacemi pracovat a snažím se je řešit profesionálně."

Naše otázka na sílu jeho pozice v aktuální situaci ho trochu zaskočila, zčervenal, mírně se mu roztřásly ruce. Ale rychle našel ztracené sebevědomí a konstatoval, že děláme stejně jako on jen svou práci. V rozhovoru pokračoval v parádní formě. Jeho angličtině nádherně rozumíte, excelentně se v ní vyjadřuje, ač není jeho rodným jazykem. Odpovědi mají hlavu a patu, u žádného tématu se nezdrží déle, než je nezbytně nutné. Na rozdíl od většiny automobilových manažerů se nevyjadřuje jen v nudných frázích. Ochotně a sám od sebe vytahuje zajímavé historky a příběhy.

Jak vidíte takzvaný prémiový segment, tedy vozy luxusních značek, mezi něž Audi patří, třeba v roce 2020?

"Myslím, že prémiový segment bude mít velmi pozitivní vývoj, protože globální kupní síla zájemců o nová auta roste. Lidé chtějí kvalitní mobilitu a byznys bude zřejmě silně podporován asijskými trhy, především Čínou. Vylepší se interiéry prémiových aut, protože konektivita, automatické řízení a parkování umožní zákazníkovi trávit ve voze kvalitativně jiný čas. Příplatek za prémiové auto bude mít vliv na kvalitu technologií."

Přežije prémiový segment i v pozdější budoucnosti, kdy budou všechna auta řídit sama, všechna budou pravděpodobně přibližně stejně velká, tedy malá vnějšími rozměry, ale prostorná uvnitř. Bude i v takovém světě místo pro vozy, za které zákazník zaplatí více než za ostatní auta stejné velikosti a také od nich více očekává?

"Rozhodně, o tom jsem naprosto přesvědčený. Bude masový trh, kde se budou lidé zajímat pouze o co nejnižší náklady na přepravu z místa A do místa B, a bude prémiový sektor, od kterého zákazník očekává, že jeho vozidlo bude vypadat dobře a bude se v něm dobře cítit. Haptika, estetika, design, kvalita – to jsou věci, za které se stále bude platit. Je tady spousta prostoru pro prémiové zákazníky a prémiové produkty. Proč by měla být společnost jiná než dnes? Majitelé prémiových aut mohou očekávat lepší konektivitu, luxusnější interiér, větší soukromí..."

Budou mít ve vašem programu i nadále místo klasické čtyřdveřové sedany, které ještě před pár lety tvořily většinu nabídky vaší značky, ale postupně se jejich role zejména kvůli velkému zájmu o poloterénní SUV zmenšuje?

"Za současné situace říkám ano, ale třeba se za pět let věci změní. Elektrický pohon přinese designérům novou tvůrčí svobodu. Zapomeňte na spalovací motor, zapomeňte na převodovku, zapomeňte na výfukové potrubí – a jste na zelené louce. Designéři už nebudou svázáni klasickým uspořádáním auta. Architektura aut i jejich design se změní. Třeba vytvoří něco tak sexy, že lidé budou chtít kupovat jen to a sedany skončí v propadlišti dějin. Nevadilo by mi to. Nové je vždy lepší než staré. To je součást našeho života, měli bychom být v tomto smyslu otevření. V tuto chvíli dávají sedany smysl. Ve Spojených státech a v Číně jde o největší segment trhu, takže určitě nezmizí zítra, ale nemůžu vám říct, co bude za deset let. A to pracuji s týmem designérů velmi často, chodíme kolem aut a diskutujeme."

Prý mají strach z vašeho laserového ukazovátka?

"Ano, vycvičil jsem si za ty roky zrak tak, že většinou poznám, když něco úplně nehraje, a hned jim to ukážu. Hned od nich slyším, ano, ano, my to víme, ještě to ladíme, brzy to bude hotové... Já jen ukazuji, že vidím něco, co není v pořádku. Pracujeme velmi interaktivně. Někdy musíte být trochu nerudný a přísný, což není pro mladé designéry úplně příjemné, ale mám rád lidi, kteří akceptují určitou míru kritiky, konstruktivní kritiky. Z té vznikají excelentní produkty."

Audi Q2.
Audi Q2. | Foto: Jiří Kaloč

Považujete malý poloterénní model Q2 za začátek nové éry designu u Audi?

"Ano, je to začátek nové budoucnosti designu, ale věřte, že až uvidíte novou A8, novou A6, která přijede velmi brzy, nová SUV, řeknete wow, to je teprve pořádný pokrok. Za posledních deset let jsme dali vozům Audi společnou tvář a teď představíme novou. Přijde velký skok."

Můžete být trochu konkrétnější?

"Ne, ne. Teď ne."

Jak vidíte v nastávající éře elektromobility důležitost klasických typů pohonu nebo hybridů, které mají pod kapotou klasické spalovací agregáty i elektromotory?

"Všechno bude důležité. Uvidíte spoustu puristických aut s motory na běžná paliva. Uvidíte i v našem programu spoustu plug-in hybridů s dobíjením ze sítě, o jejichž výrobě jsme už rozhodli: Audi A3 e-tron, A7 e-tron, A6 e-tron v Číně a další budou následovat v nejbližších dvou letech v jiných velikostních kategoriích. Také uvidíte čistě elektrická auta. V roce 2020 budeme mít tři různě veliká a po roce 2020 budeme pokračovat v tom, abychom vyvíjeli další elektromobily. Očekáváme, že v roce 2025 budou mít elektromobily v našem portfoliu podíl 25 až 30 procent a zbytek bude stále diesel, benzin, hybrid, a cokoli bude dostupného z dalších technologií."

Návrat elektromobility na výsluní ve smyslu reálné alternativy k běžným typům paliv pro většinovou populaci je podle nás jedním z leitmotivů letošního pařížského autosalonu. Elektromobily se snaží délkou dojezdu na jedno nabití vyrovnat běžným autům a chtějí pro ně být skutečnou konkurencí. Kdy vy uvedete na trh sériovou verzi konceptu e-tron quattro, kterým chcete konkurovat třeba Tesle?

"V roce 2018 ho uvidíte, už si ho budete moci koupit. To je důležité říct. Spousta aut tady v Paříži jsou pořád ještě studie. Musíme rozlišovat show a realitu. Mám rád show, ale skutečná je realita. A tu od nás v podobě čistě elektrického SUV dostanete v roce 2018. A je to úžasné auto."

Bude to opravdu auto pro masy s vysokými výrobními čísly?

"Ano, ano. Samozřejmě ne půl milionu kusů za rok, ale velké množství na prémiovou značku. Velké množství."

Někteří šoféři ze začátku nové automobilové éry docela smutní. Vadí jim třeba, že doba samořiditelných aut pohřbí adrenalinové zážitky s výkonnými sportovními vozy.

"Nesouhlasím, řekl bych, že to, co nás čeká, bude dost „cool“. Lidé pořád chtějí emoce. Lidé pořád chtějí hezké věci, to zůstane. Samozřejmě, některé zvyky se změní. Vidíte dopravu tady v auty přecpané Paříži? Pche. To není sexy! Technologie spojené s pilotovaným řízením dají lepší kvalitu našemu času, který bychom jinak zbytečně promrhali v zácpách, ale když se budeme chtít svézt na pěkném úseku, řekneme prostě: Hej, pane pilote, přebírám řízení. Mojí vizí je jiný typ mobility v pracovních dnech od pondělí do pátku a odlišný typ mobility s emocionálním nábojem o víkendu. To si vyjedete třeba na závodní trať. Autopilot zajede první kolo v nejrychlejším možném čase, ideálně projede každou zatáčku, a pak si to zkusíte sami. Počítač vám poradí, jak být lepší než profesionální jezdec. To všechno zvládne jedno auto. To bude nářez! To bude adrenalin!"

Takže i na okruhu bude řídit počítač?

"Jasně, proč ne? Už jsem to sám zažil na okruhu Hockenheimring. 240 km/h bez řidiče! Seděl jsem na místě spolujezdce. Necítil jsem se úplně uvolněně. Musel jsem se spolehnout na počítač. Ale funguje to. A funguje to hodně dobře. Autopilot zajel vynikající časy. Už jsme při našich testech zažili, že byl lepší než profesionální jezdec."

 

Právě se děje

Další zprávy