Před 40 lety začala mnichovská automobilka BMW poprvé vyrábět svůj model označený číslovkou 3. Premiéra se pak odehrála na autosalonu ve Frankfurtu. Postupně se tento vůz, který byl přímým nástupcem typu BMW 2002, vyvinul v nejúspěšnější řadu v její nabídce.
V první generaci, která sjížděla z výrobní linky až do roku 1983, se nabízela pouze karosářská varianta kupé a kabriolet.
Opravdu masové obliby se vůz dočkal od své druhé generace (vyráběl se v letech 1982 - 1994), kdy začal být nabízen dvou a čtyřdveřový sedan a posléze i pětidveřové kombi. Prvně se rovněž objevil odvozený sportovní model M3.
Ještě u třetí generace trval životní cyklus vozu celých 11 let, od čtvrté se pak již zkrátil na sedm. Až do současné doby si tento typ vozu koupilo více než 14 milionů zákazníků. Nyní je od roku 2012 v prodeji šestá generace, která se právě nyní představuje v modernizované podobě.
Vzhled se téměř nemění
Zatímco designové úpravy karosérie i interéru jsou vcelku nepatrné (nové jsou pouze části nárazníku a světlometů), zásadní změny se odehrály v motorovém prostoru tohoto oblíbeného vozu.
Nově budou označovány nejsilnější verze automobilu BMW 3. Místo 335i se v ceníku automobilky objeví 340i. Jeho šestiválec má maximální výkon 326 koňských sil.
Naprostou novinkou v nabídce jsou tříválcové motory. Nové 318i se zdvihovým objemem válců 1,5 litru má maximální výkon 136 koňských sil (100 kW). Auto s ním jede nejvyšší rychlostí 210 kilometrů v hodině a zrychlení 0-100 km/hod činí 8,9 sekundy. Hlavním trumfem však má být spotřeba, která je 5,5 litrů v kombinovaném režimu. Tato hodnota je o tři desetiny litru nižší než u dosavadního základního motoru 1,6 se čtyřmi válci.
Vůbec nejúspornějším BMW 3 v historii se od příštího roku má stát verze plug-in hybrid, u níž se počítá se spotřebou pouze 2,1 litru na sto ujetých kilometrů.
Modernizovaná provedení vozů se mají u dealerů značky s modrobílou vrtulí ve znaku objevit ve druhé polovině letošního roku.