První německý lidový automobil (=volkswagen) zkonstruoval na Hitlerovu objednávku rodák z Vratislavic nad Nisou Ferdinand Porsche. Ten se při návrhu prototypu KdF-Wagen nechal zjevně inspirovat i Tatrou 97 rakouského konstruktéru Hanse Ledwinka, kterého ve své době oslovil i Hitler. Ledwinka jej však odmítl.
První prototypy německého lidového vozu pod značkou KdF (Kraft durch Freude neboli síla skrz radost) se objevily již v roce 1936. O dva roky později pak bylo založeno Město vozů KdF u Fallerslebenu (dnešní Wolsburg), kde byla naplánována i výroba automobilu, který měl motorizovat Německo.
Na základní kámen továrny poklepal samotný Adolf Hitler. V plánu bylo vyrábět osobní automobil pro všechny Němce, kteří si na něj povinně spořili z každého platu pět říšských marek týdně. Jenže přišla válka a místo lidových automobilů se v továrně začaly v roce 1940 vyrábět terénní a obojživelné vozy.
Po válce byla továrna ve složité situaci. O její vybavení měly zájem v rámci reparací automobilky vítězných velmocí. Nakonec se neodvezlo nic, neboť nad továrnou získala dohled britská armáda, která hned v roce 1945 rozjela sériovou výrobu podle předválečných plánů. Z výrobních linek tak začaly sjíždět první Volkswageny, kterým se až později začalo říkat Brouk.
Cesta k současnému postavení koncernu ovládanému rodinami Piëchů a Porscheových nebyla jednoduchá. Automobilka během let přestála slabší období i skandály. Loni Volkswagen vůbec poprvé pokořil japonského konkurenta Toyotu a stal se největším automobilovým koncernem světa.
Aktuálně pod Volkswagen spadá celkem 12 značek (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, MAN, Scania, Volkswagen užitkové vozy a Ducati), byly však doby, kdy vyráběl pouze jednu modelovou řadu.
Pojďte se podívat do naší galerie na největší legendy, některé rarity nebo speciální modely, které pod značkou Volkswagen za uplynulých 80. let vznikly. Na současnou nabídku značky na českém trhu se můžete podívat zde.