Automobil, který si zahrál ve slavné filmové bondovce Žiješ jenom dvakrát, dostal od japonských inženýrů šanci na "druhý život". Toyotu 2000GT vybavili solárními panely a technicky vyspělým zařízením. Vznikl tak solární energií poháněný ekologický automobil.
Když se v roce 1967 objevil na trhu, byl tento vůz opěvován jako první japonský sportovní automobil. V témže roce posloužil jako únikové vozidlo agenta 007 Jamese Bonda zpodobněného Seanem Connerym, což mu vyneslo celosvětovou slávu, byť se ho vyrobila jen omezená série 337 kusů.
Nové auto ale není dost dobře využitelné pro denní dojíždění do práce. Trvá totiž téměř dva týdny, než sluníčko zvládne elektromobil úplně nabít.
Auto vzniklo v rámci projektu "šílených automobilů", ale jeho tvůrci ho chtějí nechat v letošním roce utkat se v závodech elektromobilů.
"Snem inženýrů je, aby se účinnost baterií tohoto vozu vylepšila natolik, aby se auto dokázalo dobíjet za provozu a nebylo omezováno nutností zastavit kvůli dobíjení," řekl agentuře Reuters šéf projektu Naohiko Saito z firmy Toyota Motor Corp.
Auto může kvokat
Zatím se konstruktérům podařilo odstranit jinou vadu, pro kterou mohou být elektromobily kritizovány - totiž tichý provoz. Nová verze 2000GT může po sešlápnutí plynu vyluzovat celou škálu zvukových efektů včetně mňoukajících koček, kvokajících slepic či startující rakety.
"Mým osobním favoritem je zvuk běžících koňských kopyt," řekl Saito. "Umím si představit, jak překvapený by byl řidič obyčejného vozidla, kdybych ho dojel - a on slyšel za sebou jejich zvuk," dodal.
Solární články vozu jsou umístěné na kapotě a na zadním okně. Elektromotor dokáže auto rozjet na více než dvousetkilometrovou rychlost.
Původní auto vzniklo jako odpověď Japonců na Jaguar E-Type. Ve výrobě však vydrželo jen tři roky. Vůz pohání šestiválec se zdvihovým objemem válců dva litry a s výkonem maximálně 150 koní.