Auto, které dalo jméno všem offroadům, slaví 70 let

Radek Pecák Radek Pecák
23. 7. 2011 16:55
Armáda si přála dokonce otočné světlomety do prostoru motoru
Foto: Aktuálně.cz

Jeep je legendou. Je to automobil, který měl velmi zásadní přínos pro vítězství spojenců ve druhé světové válce a jeho jméno se doslova stalo symbolem pro vůz kategorie off road.

Není proto divu, že legendou je opředen už samotný vznik jeho jména.

Často se uvádí, že je odvozen od zkratky "GP" ("General Purpose", univerzální využití), která se při vyslovení podobá slovu "jeep". Jenže pravděpodobnější je, že tato první písmeno zkratky původně znamenala Government use (vládní využití) a druhé "P" zase znamenalo průzkumné vozidlo.

Soutěže US-Army o dodávku vozidla se původně účastnily kromě Willys-Overlandu i Ford a American Austin Car Company.

První generace Jeep Wrangler
První generace Jeep Wrangler | Foto: Aktuálně.cz

Výrobce měl být jiný

Nejprve se vítězem stala společnost Bantam Car Company. Jenže ta nestačila vyrábět požadované množství a proto výrobu převzal Willys-Overland.

Smlouva s armádou byla podepsána přesně před 70 lety - 23. července 1941.

A tak se zrodil automobil, který musel splňovat tyto parametry: Dosáhnout největší trvalé cestovní rychlosti 88 km/h bez vytáčení motoru do nejvyšších otáček a současně musel být schopen i jízdy krokem rychlostí 5 kilometrů v hodině

Minimální brodivost byla stanovena na 460 mm při rychlosti 5 km/h a současně nesmělo do vozidla zatékat. Auto rovněž muselo uvézt nejméně 363 kg (Bez řidiče a výstroje). Nejníže umístěná součástka nesměla být nad terénem níže než 203 milimetrů a auto muselo být schopné překonávat nájezdový úhel 45°.

Vůz je stále schopen skvělých výkonů v terénu
Vůz je stále schopen skvělých výkonů v terénu | Foto: Aktuálně.cz

Existovala i drezína

Navíc musel výrobce splnit i další dílčí požadavky, například musela být možnost otočit světlomety do prostoru motoru pro případnou noční opravu.

Postupně se kromě známého Jeepu objevily i další varianty: Napříkald šlo obojživelné vozy, nákladní verze, odlehčené typy pro potřeby parašutistů, polopásové vozidlo, sněžný traktor. Existovala i verze drezína.

Vůz byl natolik konstrukčně dokonalý, že se pouze s menšími vylepšeními vyráběl až do roku 1985, tedy čtyřicet let po skončení druhé světové války.

V licenci ho produkovaly různé firmy v 26 zemích světa a další ho prakticky celý okopírovaly a prodávaly s vlastními označeními.

K oslavě výročí bylo stvořeno i speciální logo
K oslavě výročí bylo stvořeno i speciální logo | Foto: Aktuálně.cz

Wrangler od roku 1986

Teprve v roce 1986 byl klasický Jeep Willys nahrazen modelem Wrangler.Ten měl premiéru v roce 1986 a v současnosti se prodává jeho třetí generace. Přesto ještě v roce 2001 Jeep zamýšlel stvořit novou generace Jeep Willys a dokonce v Japonsku na autosalonu v Tokiu představil jeho koncept.

V současnosti Jeep nabízí kromě Wrangleru i další modely. Od roku 1992 je v nabíce druhý nejstarší Jeep Grand Cherokee. Po roce 2000 přibyla další tři auta - v roce 2001 Jeep Cherokee, který se v USA prodává pod názvem Liberty, následoval Jeep Comander v roce 2005 a rok později nejmenší Jeep Compass.

Obměna modelů začala v době, kdy značku již vlastnil koncern Chrysler. Ten ovšem v současnosti již spadá pod italský Fiat.

 

Právě se děje

Další zprávy