Praha - Prodejcům nových automobilů se v prvních pěti měsících letošního roku dařilo dobře. Vyplývá to z čerstvé statistiky Svazu dovozců automobilů.
V kategorii osobních automobilů je meziroční nárůst 14,4 %, prodeje vzrostly z 66 336 kusů na 75 887 kusů.
Žebříček nejúspěšnějších značek vede tuzemská Škoda. Prodala dosud 23 235 aut a její tržní podíl je nad 30 procenty. Následuje Volkswagen (podíl 9,24 %), Hyundai (9,17 %), Ford (6,55 %) a již na páté místo se dostala Dacia (4,6 %).
V první desítce jsou ještě Peugeot, Citroën, Seat, Renault a Kia.
Skoro dvě třetiny aut kupují firmy
Zákazníci, kteří se z 64 procent rekrutují z firemní klientely, si nejvíce objednávají auta s benzinovým motorem (podíl tohoto paliva je 55 procent), alternativní pohony hrají stále velmi minoritní roli. Například elektromobilů se letos prodalo jen 45.
Ještě rychlejším tempem než prodeje osobních aut u nás roste trh s nákladními auty a autobusy. V případě nákladních vozidel jde o nárůst 28,6 procenta, u autobusů pak o 25,3 procenta. U lehkých užitkových vozidel, což jsou zpravidla dodávky, rostl trh o 16 procent.
Jedinou kategorií, kde je ve statistice prodaných nových vozidel pokles, jsou motocykly. Prodalo se jich v porovnání s loňskem o necelých pět procent méně. Zde se nejlépe daří značce Honda.